Skolverkets Läslistor
Lindängeskolan ger studiehandledning till behövande elever fler dagar i veckan
– Jag upplever att mina elever lär sig svenska snabbare än vad de gjorde tidigare när de hade handledning en gång i veckan, säger Saleem Uddin modersmålslärare och studiehandlare i urdu.
Arbetssättet för de urdutalande eleverna med bakgrund i Pakistan infördes på Lindängenskolan i höstas och bygger på ett nära samarbete mellan studiehandledare och ämneslärare. Upplägget är möjligt att göra för studiehandledare som har omfattande tid på skolan. Det är svårt att genomföra för modersmålslärare i språk med färre elever och som har undervisning och handledning för elever på många olika skolor.
Saleem Uddin är anställd på Språkcentralen som modersmålslärare i urdu. Han har varit på Lindängeskolan sedan 2005. Från början undervisade Saleem på flera olika skolor, men i takt med att urdu blivit ett allt större språk i Malmö har hans tid på skolan ökat. Numera jobbar han heltid på skolan och studiehandledning står för en betydande del av hans tjänst.
– Jag trivs jättebra på skolan och har väldigt bra kontakt och nära samarbete med lärarna här, säger Saleem Uddin.
Övar inför matteprov
När Språkcentralen är på besök en tisdag förmiddag är det högstadieelever i årskurs 7 – 9 som ska ha studiehandledning i matematik. De ska öva sig på att lösa ekvationer inför morgondagens prov. Samtliga elever går i samma förberedelseklass. De har studiehandledning alla skoldagar i veckan utom måndagar. Två gånger i veckan är det studiehandledning i matematik, lika många gånger får eleverna stöttning i ämnet svenska och en timme i veckan ägnas åt samhällsorienterande ämnen (SO) Det ser likadant ut för eleverna i mellanstadiet men med den skillnaden att eleverna även har handledning i naturorienterande ämnen (NO).
– Jag har möjlighet att ge eleverna det stöd de behöver. De får ganska mycket hjälp av mig varje dag och kan fråga mig om det är något de inte förstått även mellan handledningstillfällena.
Muhammad Youaf som går i årskurs 8 är nöjd med den stöttning han får och ser fram emot att vara tillsammans med de övriga i gruppen, speciellt när det är matematik.
– Matte är bra. Det är mitt bästa ämne. Vi lär oss mycket. Jag tror jag kommer att kunna lösa uppgifterna, säger Muhammad Youaf.
Nära samarbete med andra lärare
Saleem får i god tid info från lärarna om vad de ska jobba med inför varje studiehandledning. Mycket av materialet läggs in Google Classroom, men inte allt. Han får också uppgifter i pappersform.
– Jag får lärarnas pedagogiska planering som jag följer under terminen. Det är inte alltid vi hinner med allt vi ska under varje tillfälle, men då får vi ändra lite i planeringen, säger Saleem Uddin.
Efter studiehandledningen i matematik har han en avstämning med ansvarig lärare om hur det gått för eleverna och hur långt de kommit med uppgifterna. Efter eleverna gjort det kommande matteprovet får de som inte klarat att lösa uppgifterna träffa Saleem en gång till.
Elever med olika lång skolbakgrund
Eleverna har studiehandledning i grupp. I mattegruppen ingår tio elever, idag är det åtta elever som deltar. Det är stor skillnad hur länge de har varit i Sverige. En av eleverna kom till Malmö för två dagar sedan, en annan har varit i Sverige i fem år.
– En del av eleverna har inte så bra kunskaper hemifrån och har kort eller ingen skolbakgrund. De behöver extra mycket stöd i svenska och matte och det tar tid innan de hinner i kapp det de missat, säger Saleem Uddin.
Nyckeln till framgång för eleverna är att de är aktiva under lektionerna.
– De måste våga fråga om det de inte förstår något. Det gör ingenting om de inte kan svenska så bra. Sitter de tysta lär de sig inte så mycket. Jag försöker ge dem mod och självförtroende att prata svenska, säger Saleem Uddin.
Det har Maleeha Kafait inga problem med, Hon räcker upp handen, mycket och ofta.
– Jag förstår mycket mer nu och det är jättebra att få begrepp förklarade i de olika ämnena, säger Maleeha Kafait.
Sedan studiehandledning i grupp i olika ämnen infördes flera gånger i veckan har antalet elever minskat. Det är också det som är målet, att eleverna ska klara sig själva och gå vidare till en vanlig klass.
– Det är tillfredsställande att se när eleverna utvecklas och får med sig nya kunskaper, säger Saleem Uddin.