Lyft språket i ma/no!

alt=””
Jag har nog missat att berätta att en del av min tjänst går till språklig stöttning i matte/no i årskurs åtta?

Alaa är superkunnig i matte/no och arabiska och jag är sva-lärare med  brinnande intresse för språkutvecklande undervisning. Vi  samarbetar för att höja elevernas måluppfyllelse. Hon har ämneskunskapen och jag kommer med input hur vi didaktiskt kan lyfta, stötta och jobba med språket i ämnena.
Här kommer ett axplock från terminen.

Vanliga ord och viktiga ord i matematik beskrivs.
Viktiga matteord på både svenska och arabiska.
En elev skriver på whiteboard.
Snillen spekulerar. Elever visar sina uträkningar framme vid tavlan för att få igång resonemang och diskussion i klassen.
Närbild på linjerad bok där någon skrivit med blyertspenna.
Elevloggen. En lärorik reflektion och kommunikation mellan lärare och elev.
Papper där elever förklarar fysikaliska begrepp.
Kreativa elevaffischer med förklaringar av begrepp hängs upp.
Eleverna skriver loggbok i matte/no, helst varje vecka. En chans att sammanfatta, reflektera kring sitt lärande. Lärsren läser och återkopplar.
Språket som verktyg. Tack för era anteckningar alla elever.
Två personer ler mot kameran på ett kontor.
Svensk-arabiskt språkande. Rosengard-Malmo-Sweden!