Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
Under de senaste veckorna har M-STEM-projektet tagit stora steg framåt – både digitalt och IRL. Lärare, elever och skolor från sex europeiska länder har mötts, lärt, testat, och tillsammans format framtidens sätt att undervisa i STEM-ämnena; naturvetenskap, matematik, entreprenöriellt lärande och teknik.
Först samlades lärare från Sverige, Frankrike, Spanien, Portugal, Rumänien, Turkiet och Österrike i Tournan-en-Brie, strax utanför Paris, för en fyradagars utbildning i den metavärld som utvecklats inom projektet. Här fick de, för första gången, prova och utforska materialet som hittills skapats – en digital lärmiljö som fortfarande befinner sig i sin betaversion, men som redan visar på enorm potential.
Lärarna tränades i hur man använder VR-glasögon, lärde känna projektets metavärld och deltog i workshops om eTwinning och de lektionsplaneringar som skapats gemensamt inom projektet. Under dagarna diskuterades hur världen kan förbättras, göras mer användarvänlig och tillgänglig, och hur tekniken bäst stödjer och utvecklar lärandet i STEM-ämnena och erbjuder ett komplement till lektionsplaneringen som inte kan genomföras i klassrummet. Engagemanget var stort – och den konstruktiva kritiken, idéerna och reflektionerna som kom in, kommer att ligga till grund för nästa utvecklingsfas.
Veckan därpå flyttades fokus till Malmö, dit 24 elever och 18 pedagoger från alla partnerländer anlände för en femdagars elev- och lärarutbildning. Här väntade ett intensivt och kreativt program med workshops, skolbesök och samarbete mellan elever från olika länder.
Projektpartnern från Österrike höll i flera uppskattade workshops där alla deltagare fick testa Metavärlden i praktiken – på olika sätt och ur olika perspektiv. Liksom lärarna i Frankrike fick elever och pedagoger här i Malmö chans att ge sina synpunkter och bidra till hur plattformen bör utvecklas vidare.
Utöver arbetet med vår metavärld bjöd Malmöskolorna i projektet på ett inspirerande och varierat program:
Lindängeskolan, Rådmansvångens skola, Lorensborgsskolan och Djupadalsskolan öppnade sina dörrar och tog emot de internationella gästerna med värme och nyfikenhet. Här fick deltagarna bland annat arbeta i workshops med Delightex där de provade olika världar på olika skolor, testa Adobe Express, uppleva MergeCube– här får eleverna möjlighet att hålla den digitala världen i sina händer bokstavligt talat där de kan utforska, skapa och förstå komplexa begrepp på ett konkret och interaktivt sätt som väcker både nyfikenhet och engagemang.
Vidare fick deltagarna rundvandringar på skolorna, genomföra några lektionsbesök och även gå en digital tipsrunda genom centrala Malmö med frågor om stadens kultur, historia och hållbarhet. När deltagarna blev tillfrågade om världarna som skapats av elever och pedagoger från Malmö så svarade de bland annat att det var “som att vara i en annan värld”.
Att se elever från olika länder samarbeta, kommunicera och skapa tillsammans – ofta på flera språk samtidigt – blev en stark påminnelse för mig om vad internationella samarbeten faktiskt betyder och handlar om. Det handlar inte bara om undervisningsmetoder, teknik eller digitala verktyg, utan det handlar främst om möten mellan människor, om förståelse, nyfikenhet och framtidstro.
Den här typen av utbyten stärker inte bara undervisningen utan också lärarnas yrkesroll. Att våga testa nytt, att visa sitt arbete mitt i processen, att bjuda in kollegor och elever från andra länder – det kräver mod. Men det är också just där, i det ofärdiga och nyfikna, som de största lärdomarna växer fram. Detta mod fick se varje dag under besöket och tro mig att det var uppskattat av våra gäster.
Som en del i det fortsatta arbetet inom M-STEM kommer pedagoger och elever från Malmö att delta i en femdagars utbildning i Portugal tillsammans med elever från samtliga partnerländer. Där fortsätter vår gemensamma utveckling – från Malmö till Metavärlden och tillbaka till Malmö – med samma mod, engagemang, nyfikenhet och vilja att skapa framtidens lärande tillsammans – elever och pedagoger på lika villkor.