Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
MIK-nyhetsbrevet vecka 50: Söktrender, kreativt berättande, mängder av lärresurser och memifierad dubbelgångare
Söktrender i Sverige 2019
I slutet av varje år brukar Google presentera årets trendande sökträffar. Vad googlar egentligen svenskar på? Kanske går det att också att genomföra det här lite som ett nutidstest/quiz med eleverna. Låt de gissa vad vad de tror svenskar har sökt på i kategorin Nyheter och händelser eller årets mest trendande 2019? Lyckas de pricka in några?
Se vad som trendade 2019 – Sverige
Det går ju också att välja andra länder och se deras mest populära söktermer:
Se vad som trendade 2019 – Globalt
Nya resurser att hitta material eller inspireras av
Förrförra veckan tipsade jag om den danska läroboken LIKE och dess mängder av exempel och övningar kring nätets dynamik och processer, källkritik och informationssökning. I dagarna har två andra resurssidor publicerats med material att direkt eller indirekt använda eller inspireras av.
Stanfords material COR, Civic Online Reasoning, innehåller en mängd moduler kring hur man lateralt kan faktagranska information på nätet, men också mycket annat.
Välrenommerade Oxford Internet Institutes Comprop Navigator kanske framförallt vänder sig till oss vuxna men är en guldgruva av artiklar och material kring det mesta kring hur man kan navigera i en des- och misinformationstyngd medievärld.
I dessa sammanhang kan det ju också passa sig att tipsa om videoserien Navigating Digital information som på ett enkelt och lekfullt sätt presenterar tankarna bakom lateral sökning och digital källkritik. Eftersom den ligger på Youtube går det ju också att få texten automatöversatt till svenska om man så önskar.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
Notiser
Så kan det gå till på internet
I dagarna upptäckte svenska Emmy att hon hade blivit viral över hela världen då en bild på henne skjutandes gevär spridits som en löpeld. Varför? Jo, för att hon har vissa utseendemässiga likheter med Greta Thunberg.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Pedagog Malmö. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Behöver ni ljudeffekter till mediaprojekt?
BBC har gjort hela sitt arkiv med 16 000 ljudeffekter tillgängligt för användning. Behöver du ljudet av kvastar som sopar, bubblande syra eller frustande hästar är det här du ska leta.
Hur kommer man runt problemet med bannlysta ord och taggar?
En del sociala medier, som Instagram, spärrar en del sökord och taggar för att desinformation eller skadlig information inte så lätt ska spridas. Detta har drabbat anti-vaccinationsrörelsen, det vill säga de som tror att vacciner är farligt vilket är en växande rörelse. Ett sätt att komma runt problemet är att ”ta över” andra taggar och fylla dessa med memer och propaganda.
How anti-vaxxers get around Instagram’s new hashtag controls
Vikten av källkritik på nätet på 1:30
Jag hade glömt bort Viralgranskaren och Internetstiftelsen film som rätt så pedagogiskt öppnar upp för diskussioner kring vikten av delvis bevara sitt lugn och inte reagera instinktivt på allt man läser men också hur enkelt källkritik kan vara. I det här fallet används dessutom en mer lateral ingångsvinkel, det vill säga att istället för att undersöka påståendets källa under söker man vad andra har skrivit om påståendet.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
IT-säkerhet handlar inte (bara) om teknik
Jenny Radcliffe var en av keynote-talarna på årets upplaga av Internetdagarna. Lyssna gärna på Anders Thoressons intervju med henne på Digitalsamtal
”I sin keynote beskrev hon istället hur hon utnyttjar svagheter hos oss människor när hon testar säkerheten hos sina kunder. Vi är lata (och återanvänder därför dåliga lösenord), vi är artiga (och håller därför upp dörren åt budet som bär det tunga paketet) och vi är naiva (och tror därför inte att någon är intresserad av just våra konton). I veckans avsnitt får du höra mer om de mänskliga svagheter hon och hennes kollegor utnyttjar – och några tips om hur du kan göra för att undvika att bli lurad.”
Dessa frågor kring teknik, säkerhet och att vi som människor oftast är den svagaste länken är alltid högintressanta att diskutera med eleverna.
Även Internetstiftelsen har en läsvärd intervju med henne:
Möt Jenny Radcliffe – människohackern som tar sig in överallt
Behovet av MIK-kunnighet är stort
Ingen har missat att PISA-resultaten släpptes med buller och bång och som vanligt blev resultaten snabbt slagträ i en mängd politiska diskussioner om skolan. Vad som inte har diskuterats direkt är ju de sorgliga resultaten kring hur duktiga 15-åringar är på att skilja på fakta och opinion i texter.
”The more knowledge that technology allows students to search and access, the more important becomes deep understanding and the capacity to make sense of content. Understanding involves knowledge and information, concepts and ideas, practical skills and intuition. But fundamentally it involves integrating and applying all of these in ways that are appropriate to the learner’s context. Reading is no longer mainly about extracting information; it is about constructing knowledge, thinking critically and making well-founded judgements. Contrast this with the findings from this latest round of PISA, which show that fewer than 1 in 10 students in OECD countries was able to distinguish between fact and opinion, based on implicit cues pertaining to the content or source of the information. Education has won the race with technology throughout history, but there is no guarantee that it will do so in the future. [min fetstilning]”
PISA 2018 – Insights and Interpretations
Den tecknade berättelsen om internets historia
MIK är ju spännande på så sätt att de flesta kunnigheterna på olika sätt är i skärningspunkten mellan teknik och humaniora. Internetmuseum har gett ut en serietidning som beskriver internets historia som är en liten, men viktig pusselbit att känna till.
Serietidning: Den illustrerade berättelsen om internets historia
Relaterat kan man kolla på det här mycket underhållande inslaget om internets barndom från 1994. Teknikutvecklingen går snabbt!
Lär dig berätta historier med Pixar
På Khan Academy hittar man nu videoserien Pixar in a Box: the art of storytelling som på ett föredömligt och trevligt sätt förklarar hur man just kan berätta en historia. En fantastisk liten lärresurs att använda i alla sammanhang kring kreativt skapande.
Gratis bok för gymnasieelever
Gymnasielärare kan gratis beställa klassuppsättningar av Åsa Wikforss bok Alternativa fakta – om kunskapen och dess fiender, gör gärna det! Boken är bortsett från några delar kring hur svensk skola är väl värd att läsa.
Beställningsformulär och mer information
Spellistenamn som hets mot folkgrupp?
En ung man misstänks för hets mot folkgrupp efter att ha döpt en Spotify-spellista till ett klassiskt vit makt-slagord. Detta fall borde kunna leda till en del intressanta diskussioner kring yttrandefrihetens gränser, något som alltid är aktuellt att ta upp.