Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Närområdet undervisar
Författaren Mary Andersson växte upp i Sorgenfri, Malmö. I flera av hennes böcker tar hon läsaren med till första delen av 1900-talet, när området karaktäriseras av fattigdom, misär och stora drömmar om en bättre tillvaro.
Hösten 2018 börjar också Arildsplan förvandlas till Mary Anderssons park. Ett arbete som MKB drivit i området. Processen med parkens utformning bär på en fantastisk berättelse. Sorgenfriskolans elever har nämligen i sin undervisning tagit fram idéerna, varav vissa snart blir verklighet. Eleverna har fått bygga en relation och sätta spår i sitt närområde.
Karin Andersson och Anna Svensson arbetar som lärare i svenska och historia i en av Sorgenfriskolans sexor. Karin berättar om elevernas första möte med Mary Andersson.
– Hon kom till vår klass och vi läste högt ur hennes bok “Sorgenfri”. Flera av eleverna bor i området idag och de blev väldigt nyfikna både på henne och områdets historia. De hade tusen frågor till Mary.
Redan samma dag började eleverna rita hur boken skulle kunna illustreras genom utformningen av parken.
Karin och Anna märkte att temat engagerade eleverna och när MKB hörde av sig igen och frågade om skolan skulle vilja ställa ut sina idéer på Malmö Muséer bestämde de sig för att fortsätta arbetet.
-Klassen besökte muséet för att få inspiration, berättar Anna. För eleverna var det häftigt att få träffa vuxna som arbetade med yrken de inte ens visste fanns. Det var ljud- och ljustekniker, kläd- och konstexperter.
Nu startade en spännande och kreativ undervisning. Eleverna kom fram till att de ville bygga utställningen som en lägenhet ur “Sorgenfri”. I folkmun kallades området sarkastiskt för ”Hollywood”. Den skulle visa på hur människorna i Mary Anderssons Sorgenfri levde. De skrev också texterna till utställningen.
-Det blev ett lärande på riktigt för eleverna, berättar Karin. Det var också väldigt viktigt att det fanns en tydlig mottagare.
Den tydliga mottagaren för elevernas arbete var föräldrar, syskon och bekanta. Dessutom övriga museibesökare eftersom elevernas arbete blev en riktig utställning på Malmö muséer.
Både Anna och Karin menar att det var en stor utmaning att jobba i samarbete med externa aktörer som MKB och Malmö Museer. Det funkade bra för att de var två som hade ett bra samarbete kring uppgiften och att de dessutom kunde få hjälp av skolans bildlärare. Elevernas engagemang var också en förutsättning.
-Vi hade nog inte hoppat på detta om inte eleverna var så engagerade av Mary Andersson och Sorgenfris historia, säger Anna.