Nya utmaningar

Joar, Stina, Carola, Sara och Anna.
Vilket är ditt nästa arbetsområde? Detta är en fråga du säkert fått till dig eller ställt till någon annan flera gånger. Nästa gång kanske svaret kan bli: "Det beror på vad du ska göra för vi kanske kan göra något tillsammans"? Även om det kan kännas svårt och omständligt så är det värt slitet i slutet. Ett ämnesövergripande arbete skapar en gemenskap, ett brett lärande och glädje.

Vi är ett glatt team som arbetar tillsammans i årskurs 5 på Hyllievångsskolan. Vi har alla olika erfarenheter med oss från skolans värld och detta ser vi som en styrka att ta oss an nya utmaningar. Vi delar precis som ni där ute också gör våra tankar och tips för att varje dag ska ge eleverna den bästa tänkbara undervisningen och ibland måste man våga tänka utanför den egna bekväma zonen.

Ämnesövergripande arbete

På vår skola arbetar vi dagligen med en språkutvecklande undervisning för varje elevs bästa skola. Vi vill även  erbjuda eleverna arbetsstukturer där antalet bedömningar minskar och öka deras glädje i lärandet. Genom att vi varje år har ett ämnesövergripande arbete ger vi våra elever denna möjlighet.

I årskurs 4 arbetade vi med hållbar utveckling och lyckades få in alla undervisningsämnen utom idrott. Eleverna fick då läsa om energikällor, förnybar och icke förnybar energi i både geografi, fysik och kemi. På slöjden arbetade eleverna med återvunnen ull och fick göra klackmattor som var vanligt ha i hemmen förr för att värma fötterna när kylan kom smygandes. Eleverna arbetade då också parallellt med att skriva argumenterade texter kring för- och nackdelar med olika energikällor. Engelskan kom också in då de arbetade med dikter som skulle handla om miljö och vår jord, vilka de sedan komponerade sång och musik till. Teknik och matematik gick också lite hand i hand då eleverna byggde städer av återvunnet material och vi skapade problemlösningar inom området geometri där ett visst fokus låg på skala och mäta delar av bygget.

Arbetet med hållbar utveckling gav oss alla i teamet glädje och eleverna fick lära sig på flera olika sätt. Efter att ha utvärderat och pratat med eleverna uppskattade dem arbetet och tyckte det var bra att flera ämnen kunde bedömas i en uppgift.

Årets arbete- FLL

Nu är vi igång med detta årets ämnesövergripande arbete som är First Lego Leauge som också kallas för FLL. Detta är ett projekt där elever från hela världen deltar men vi startar i vårt eget avlånga land. Arbetet är indelat i tre delar och varje år är det ett nytt tema, vilket i år är Master Piece.

Vi kommer att arbeta under fyra veckor och kommer då att bryta mycket av den ordinarie undervisningen för att eleverna ska driva ett innovativt projekt, bygga och programmera en robot tillsammans i lag. Lagarbetet kommer också att gå in under en kategori som kalla för kärnvärde och detta kan liknas med ett inkluderande samarbete där alla får komma till tals. Viktigast och även en viktig pusselbit i detta arbetet är att eleverna ska ha kul!

Kommande arbetsvecka

Under vecka 40 kommer grupperna att bestämma lagnamn, skriva och designa gruppkontrakt. De kommer även att få träna på att programmera Lego Spike och deras forskningsprojekt kommer fortskrida genom fördjupning och skissande på prototyper.

Vi ser redan ett brinnande intresse och engagemang hos eleverna och vi är nu redo att stötta lagen på deras väg och vi kommer ha kul tillsammans!

Vi hoppas ni vill följa vår resa och ha kul tillsammans med oss men vill ni redan nu veta mer vad FLL är kan ni gå in och läsa mer på https://hjernekraft.org/.

LÄS OCKSÅ: FLL-process engagerar både elever och pedagoger

Strong and great together!

//Stina och Carola