Nytt läsår – nya tag

Barn sitter och ligger på golvet och läser.
Hej alla bloggläsare! Välkomna tillbaka till Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt.

Vi har nu varit igång i skolan i tre veckor och nu ska förhoppningsvis även jobbet här på bloggen rulla på. Det har varit härligt att återse alla Rosenknoppar. Några elever har tyvärr flyttat vidare och har lämnat sina platser till nya knoppar. Det är alltid tråkigt att förlora någon i barngruppen men ut- och inflyttningar är vanliga på Rosengårdsskolan. Vi är ofta den första skola man kommer till när man kommer till Sverige och Malmö. Tur då att Rosengårdsskolan är en så härlig skola både att vara elev och personal på!

Mål att träna på står på whiteboard.

Våra elever behöver samtala så mycket som möjligt om meningsfulla saker. Att det finns rikligt med tillfällen för interaktion är en viktig byggsten i en språkutvecklande undervisning. Om alla samtal i klassrummet sker mellan pedagog och elev blir det inte mycket taltid per lektion för varje elev. Vi behöver organisera arbetet så att det, på varje arbetspass, skapas utrymme för samtal elev till elev. Vi kommer att arbeta i grupper och par ofta, ofta i tvåan. För att det ska bli meningsfulla stunder med fokus på rätt innehåll behöver vi träna på hur dessa samtal ska gå till.
Frågor på papper.

Idag tränade vi i par med att göra enkla intervjuer.

Två barn sitter i klassrum.

Vi tränade på att ställa frågor…

Två barn sitter i klassrum.

… lyssna på svaren…

Två barn sitter i klassrum.

… och till sist på att presentera det vi just hörde.

Två barn sitter i klassrum.

-Nu är det din tur att fråga så svarar jag.

Tre barn sitter i klassrum.

Efter mycket tränande var vi redo att presentera våra kompisar för varandra i ringen. Det var lite pirrigt och många att lyssna på men det gick jättebra. Vi tog lite paus för lunch och lyssnade på resten av presentationerna efter rasten.
Barn sitter och ligger på golvet och läser.

 

Efter att ha lyssnat till 16 presentationer var det skönt att koppla av med lite mysläsning på mattan.

När vi är helt bekväma med att arbeta i par och i grupp kan vi även använda lärparen/lärgrupperna som ett redskap i det formativa lärandet. Att få feedback på ett utfört arbete kan påverka resultaten i positiv riktning. Vi ska bli experter på att ge kamratrespons.

Text och bild: Anna Duncanson