
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang
Det ligger en demokratisk och inkluderande tanke i att alla ska få säga sitt när ordet går runt. Till synes en enkel struktur men samtidigt så svår att inte ens vi vuxna alltid klarar det.
Hur många gånger händer det inte att turordningen bryts för att det uppstår associationer som leder till sidospår osv. Detta leder i sin tur till att alla inte har fått säga sitt innan tiden är slut. Gruppen hinner inte heller slutföra den uppgift de hade att göra.
Ska vi lära våra elever att föra demokratiska och inkluderade samtal måste kanske vi vuxna först själva klara det. Träffar för kollegialt lärande är ett utmärkt tillfälle att använda sig av ’Ordet runt’ och andra strukturer för Kooperativt Lärande.
Elisabeth Nordström, processledare vid Kommunförbundet Stockholm, forskar kring lärande samtal och kollegialt lärande. Hon illustrerar olika sorters samtal i en ”samtalstrappa”. Se en föreläsning med Nordström här.
’Rondellen’ är en träning i aktivt lyssnande och att inte avbryta när någon annan talar. Det gäller att hålla inne med sina egna kommentarer och associationer. Det är det som Nordström menar med ”dämpad entuiasm”. Var och en kan istället ha papper och penna för att notera det som är av intresse för egna reflektioner. Gruppen kan också ha en sekreterare som gör anteckningar vilka sedan används då gruppen ska välja ut vad de vill diskutera vidare kring.
Den som leder en grupp eller en klass måste ordentlig tydliggöra vad som gäller för ’Rondellen’. Alla i gruppen måste också hjälpas åt att ta ansvar för att det ska fungera. Sandur/tidtagarur kan vara hjälpmedel att fördela taltiden jämt i gruppen. I ett klassrum med många grupper kan läraren utse en tidhållare i varje grupp. Tiden anpassas för varje uppgift. Att ge grupperna lång diskussionstid ger inte alltid bästa resultat. En taltid på 2-5 minuter för varje deltagare kan bidra till att det verkligt viktiga och kärnfulla kommer fram. Ev. kan var och en få några minuters egen tanketid med penna och papper innan ordet går runt.
’Rondellen’ kan användas både till repetetion, brainstorming, kunskapsdelning, idéer på lösningar samt utvärdering. Har var och en i gruppen mer än ett svar eller en idé, tas bara ett svar åt gången och ordet går runt på nytt till det att alla svar är givna.
’Rondellen’ är ofta en del av andra mer komplexa strukturer inom Kooperativt Lärande, t.ex. Pussel, Mötas på Mitten och En för Alla.
Hämta grafik: Kooperativt Lärande – Ordet Runt by lottech Creative Commons BY-NC-ND
Text & grafik:
Charlotte Christoffersen
Pedagogisk Inspiration Malmö