
När eleverna tar klivet – och får andra att våga
Det är många instanser som hjälper barnen men det är nog precis som forskarna säger att det skulle behövas en instans som har ett övergripande ansvar. Vare sig det kommer finnas någon som har det övergripande ansvaret eller inte så är det viktigt att vi i skolan fortsätter att försöka utveckla och skapa relationer till dessa barn, och såklart även till alla andra barn.
Just relationsskapande är lite klurigt. Det finns ingen ingredienslista som säger att ”Gör du så här kommer du lyckas skapa en relation”. Varje relation du har med en människa är unik. Det handlar alltså om att hela tiden vara öppen, lyhörd och nyfiken i mötet med eleverna.
En av de första böckerna om personlig utveckling jag läste var Kay Pollaks bok ”Att växa genom möten”. Det var säkert femton år sedan jag läste den men det är några rader från boken som har följt mig sedan dess. ”Varje människa jag möter är min lärare. I varje möte med en annan människa har jag något att lära mig.”. Jag upplever att mötet med eleverna blir mer jämlikt när jag går in med dessa rader i bakhuvudet. Det blir spännande, givande och utvecklande! Det är inte bara jag som ska undervisa eleven, det är lika mycket eleven som ska berätta för mig hur världen ser ut.
För ungefär ett år sedan lyssnade jag på en inspirerande föreläsning som Åsa Hirsh höll om relationer i skolan. Hon hade intervjuat massor av elever (experterna!) och frågat dem om vad som kännetecknar en bra lärare. Ett svar som stack ut lite extra var att en bra lärare ger eleverna samma känsla som när man kommer hem till sin egen mormor som har nybakade bullar. Hur kan vi åstadkomma den känslan? Hur kan vi skapa nybakade bullar utan deg och ugn? Hur kan vi skapa värme och trygghet?
Relationer är organiska. De förändras hela tiden och kräver underhåll. Här kommer några exempel på hur man kan ge näring åt sina relationer med eleverna:
Det finns som sagt ingen ingredienslista för hur du skapar relationer men när jag frågade klass 5A på Mellanhedsskolan om ingredienser för en riktigt bra lärare sa de följande:
Det är alltigenom märkbart att en lärare med denna ingredienslista fokuserar på att skapa goda relationer med sina elever. För till syvende och sist handlar undervisning om relationer. Att vårda, utveckla och vara lyhörd inför människan vi har framför oss. Vilka är dina bästa tips på att skapa bra relationer? Vad ska du förändra? Vad vill du lära dig mer om? Och vad ska du göra mer av?