På (cykel)spåret för att besöka skolbibliotek

alt=””
"Vi är på väg till en skola som blandar högt och lågt. Halvvägs till vår destination passerar vi huset där folkhemmets grundare växte upp.

Fosie Västra Folkskola hette skolan när den invigdes 1923. Byggnaden där biblioteket ligger är dock betydligt yngre än så. På idrottsplatsen intill spelade Gud boll innan han blev himmelsblå. Vi ska inte till Dalarna, men vänd på en dalkulla så finner ni svaret” ljuder David Norgrens röst över Mobilias parkering. “Kulladalsskolan”, ropar någon. Och ja visst, det är rätt. Kulladalsskolan är första resmålet när skolbiblioteksintresserade är ute på cykelspåret för att besöka sex skolbibliotek, lokaliserade på allt från förskola till komvux.

En halvmulen tisdagsförmiddag i mitten av juni samlas ett gäng skolbiblioteksintresserade på Mobilias parkering för att påbörja en cykeltur till några utvalda skolbibliotek. Det är bara arrangörerna, bibliotekarierna på Pedagogisk inspiration, som vet vart resan bär. I bästa “På spåret”-stil vägleds vi från bibliotek till bibliotek av David Norgren som är en av bibliotekarierna på Pedagogisk inspiration. Först ut är Kulladalsskolan som har ett skolbibliotek som är väl integrerat i den pedagogiska verksamheten. Lärarbibliotekarien Yvonne Håkansson tar emot oss och berättar om verksamheten och sitt samarbete med pedagogerna. Yvonne ingår i ett team med förstelärare och språkutvecklare. Biblioteksteamet från Pedagogisk inspiration har stöttat Yvonne i arbetet med att göra förändringar i biblioteksrummet. Tack vare detta stöd har den pedagogiska verksamheten kunnat fortgå utan någon större påverkan.

Förskolebarnens engagemang och skaparlust imponerar

Efter att ha fyllt på med kaffe och fralla är det dags att cykla vidare till nästa ställe som visar sig vara ett av Malmös förskolebibliotek. På Korrebäckens förskola låter vi oss alla imponeras av personalens och framförallt barnens engagemang för att åstadkomma ett eget bibliotek. Med hjälp av gamla överblivna saker från källaren och kasserade lastpallar har de skapat ett fantastiskt bibliotek. Här har barnen med hjälp av personalen möblerat och placerat böckerna efter eget tycke och smak. Vi var nog många som ville stanna längre i den mysiga miljön. Särskilt intressant var det att höra att ytterligare nio förskolor har eller är på väg att få egna bibliotek. Det skapar goda förutsättningar för det språkutvecklande arbetet med de allra minsta malmöborna.

Från de yngsta till de äldsta. Nästa stopp blir Komvux Malmö Södervärn där bibliotekarien Ann-Christine Spjuth tar emot och visar runt. Biblioteket är ganska nyligen renoverat och upplevs fräscht och inbjudande. Några av oss passar på att fynda bland de utrangerade böckerna innan det är dags för lunch i Folkets park.

Möllevångsskolans bibliotek är tillfälligt uppochnedvänt men det hindrar oss inte från att tränga oss in bland bokhögarna och lyssna på skolbibliotekarien Elisabet Niskakari. Hon berättar om varför det är ommöblering på gång (ungdomarna ska få en egen hörna med närhet till elevcafé) och om bibliotekets framåtsträvande verksamhet. Ingen behöver missta sig på att detta är ett Skolbibliotek i världsklass!

Populära uppmaningar om återlämning av försenade böcker

Nästa resmål, Sorgenfriskolan, ligger bara något kvarter bort från Möllevångsskolan. På Sorgenfriskolans bibliotek samarbetar Devin Andersson med fritidshemmet och då handlar det framförallt om rollspel som är mycket populärt bland barnen. Devin berättar bland annat om hur rollspel går till och om de memes som är uppsatta på olika ställen i biblioteket och på skolan. Meme är i det här fallet kända populära bilder med alternativa texter som uppmanar eleverna att lämna tillbaka försenade böcker. Några av dessa är så populära att Devin har blivit ombedd att låta dem sitta kvar år efter år.

Sist på rundan är Nya Malmö Latin. Biblioteket imponerar både när det handlar om lokaler och arbetssätt. Det känns modernt och framåtsträvande. En av bibliotekarierna, Maria Göransson, har en lite annorlunda roll i samarbetet med lärarna i den pedagogiska processen. Linnéa Eriksson som är bibliotekarie och poet har genomfört ett spännande skrivprojekt med några av skolans elever. Nya Malmö Latin är en skola där biblioteksverksamheten tar nya vägar. Spännande!

Jag tror att vi var flera som var lite matta men framförallt nöjda efter alla besök. Dagen gav oss ny inspiration och en vidgad bild av vad ett skolbibliotek kan vara. Stort tack till alla er som tog emot oss och berättade om era välfungerande verksamheter!

Här kan ni läsa alla David Norgrens På (cykel)spåret-frågor och svar.

Text: Karin Ahlstedt