AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Pärlfrossa med hälften och dubbelt
Dagens mattepass i liten grupp, innehöll begreppen hälften och dubbelt samt instruktionstagande.
Genomgång av dagens mål – moln på tavlan.
Vi började med att fräscha upp våra kunskaper om hälften och dubbelt. För att alla skulle lyssna, tänka och säga, gjorde vi en EPA i ringen. Först fick alla tänka enskilt. Vad var nu hälften för något? Därefter delgav vi varandra våra tankar i par, för att slutligen lyfta några förslag i ringen. Kort genomgång med praktiskt material.
Samma sak med begreppet dubbelt.
Är det något som kan fånga barnens intresse så är det PÄRLOR.
Resårsnöre och sax, sen var materialet klart. Fröken knöt fast en pärla längst ner i ett 2 dm långt resårsnöre. Varje barn fick ett eget snöre. Sen var det ”bara” att lyssna och göra. En instruktion i taget. WOW, vad kul!
Mitt ”dubbelt-och-hälften-armband”
Du behöver 2 dm resårband.
- Välj en färg. Ta 2 pärlor av den.
Välj en annan färg. Ta dubbelt så många pärlor av den. - Välj en färg. Ta 6 pärlor av den.
Välj en annan färg. Ta hälften så många pärlor av den. - Välj en färg. Ta 3 pärlor av den.
Välj en annan färg. Ta dubbelt så många pärlor av den. - Välj en färg. Ta 2 pärlor av den.
Välj en annan färg. Ta hälften så många pärlor av den. - Nu är halsbandet färdigt. Rita hur det blev!
Hur många pärlor har du använt i ditt halsband?
(Tips från en kollega som hämtat idén från en, för oss, okänd bloggare. TACK för ett toppentips!)
Strukturen var som vanligt a och o. Bara göra efter instruktion, inget annat.
Välj först två pärlor i samma färg. Fyll sedan på med dubbelt så många pärlor i en annan färg.
Vi har förmånen att ha lärarstudent Emma hos oss de här veckorna. Ytterligare en vuxen som ser och uppmärksammar skeenden i lärandet bland barnen.
Välj nu sex pärlor i en ny färg.
Fyll sedan på med hälften så många i en annan färg.
Det här går hur fint som helst.
Välj tre pärlor i en ny färg.
Fyll på med dubbelt så många pärlor i en annan färg.
Så här fint blev det.
Dags för dokumentation. Vi skulle rita av vårt armband i räknehäftet och färglägga i rätt färger. Tydliga instruktioner, både muntligt och på tavlan.
En mycket uppskattad och givande arbetsuppgift.
Tänk vad kul man kan ha med pärlor.
Text: Katharina Olofsson
Bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson