Pärlfrossa med hälften och dubbelt

Händer tar pärlor.
Praktiskt arbete är både roligt och lärorikt. Att i kombination få se, tänka, känna och göra, bidrar till ökad förståelse för många barn.

Dubbelt och hälften står det på tavlan.

 

Dagens mattepass i liten grupp, innehöll begreppen hälften och dubbelt samt instruktionstagande.

Lyssna på instruktioner står det på tavlan.

Genomgång av dagens mål – moln på tavlan.

Ordet hälften står på tavlan.

 

Vi började med att fräscha upp våra kunskaper om hälften och dubbelt. För att alla skulle lyssna, tänka och säga, gjorde vi en EPA i ringen. Först fick alla tänka enskilt. Vad var nu hälften för något? Därefter delgav vi varandra våra tankar i par, för att slutligen lyfta några förslag i ringen. Kort genomgång med praktiskt material.

ordet dubbelt står på tavlan.

Samma sak med begreppet dubbelt.

Pärlor i ask.

Är det något som kan fånga barnens intresse så är det PÄRLOR.

Sax och snöre.

Resårsnöre och sax, sen var materialet klart. Fröken knöt fast en pärla längst ner i ett 2 dm långt resårsnöre. Varje barn fick ett eget snöre. Sen var det ”bara” att lyssna och göra. En instruktion i taget. WOW, vad kul!

Mitt ”dubbelt-och-hälften-armband”

Du behöver 2 dm resårband.

  1. Välj en färg. Ta 2 pärlor av den.
    Välj en annan färg. Ta dubbelt så många pärlor av den.
  2. Välj en färg. Ta 6 pärlor av den.
    Välj en annan färg. Ta hälften så många pärlor av den.
  3. Välj en färg. Ta 3 pärlor av den.
    Välj en annan färg. Ta dubbelt så många pärlor av den.
  4. Välj en färg. Ta 2 pärlor av den.
    Välj en annan färg. Ta hälften så många pärlor av den.
  5. Nu är halsbandet färdigt. Rita hur det blev!

Hur många pärlor har du använt i ditt halsband?

(Tips från en kollega som hämtat idén från en, för oss, okänd bloggare. TACK för ett toppentips!)

Händer tar pärlor.

Strukturen var som vanligt a och o. Bara göra efter instruktion, inget annat.

Pärlarmband med ett visst antal pärlor i varje färg.

Välj först två pärlor i samma färg. Fyll sedan på med dubbelt så många pärlor i en annan färg.

Elever pärlar.

Vi har förmånen att ha lärarstudent Emma hos oss de här veckorna. Ytterligare en vuxen som ser och uppmärksammar skeenden i lärandet bland barnen.

Elever pärlar.

Pärlarmband med ett visst antal pärlor i varje färg.

Välj nu sex pärlor i en ny färg.

Händer tar pärlor i olika färger.

Elev räknar pärlor.

Elev pärlar.

Pärlarmband med ett visst antal pärlor i varje färg.

Fyll sedan på med hälften så många i en annan färg.

Elev håller upp sitt pärlarmband.

Det här går hur fint som helst.

Pärlarmband med ett visst antal pärlor i varje färg.

Välj tre pärlor i en ny färg.

Elev håller upp sitt pärlarmband.

Fyll på med dubbelt så många pärlor i en annan färg.

Elev håller upp sitt pärlarmband.

Så här fint blev det.

Mitt armband har 30 pärlor står på tavlan.

Dags för dokumentation. Vi skulle rita av vårt armband i räknehäftet och färglägga i rätt färger. Tydliga instruktioner, både muntligt och på tavlan.

Elev ritar av sitt pärlarmband.

En mycket uppskattad och givande arbetsuppgift.

Pärlor i hand.

Tänk vad kul man kan ha med pärlor.

Text: Katharina Olofsson

Bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson