Kreativa resurser för klassrummet och utveckling för dig som pedagog
Programmeringsvecka på Malmö delar
Matematisk programmering i Python
Fortbildningen vänder sig till matematiklärare på gymnasiet och komvux. Materialet kan även med fördel användas för matematiklärare i grundskolans år 7-9. Fortbildningen ges för att alla ska kunna genomföra undervisning utifrån de nya skrivelserna i ämnesplanen i matematik.
Arbetsområdet är upplagt i form av 12 träffar – inlagda som 12 lektioner samt en lathund till de begrepp som kursen behandlar. Det är upp till varje arbetslag eller pedagog att avgöra hur lång tid varje träff /moment ska få.
Introduktion till programmering
Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?
I det här arbetsområdet kommer du på ett enkelt och lekfullt sätt igång med programmering med dina elever. Ni kommer att arbeta med både papper och penna och dansa er till lärande för att sedan ta steget över till att med enkla kommandon programmera små söta robotar.
Programmering – Robot City
I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter.
Uppgiften innebär att eleverna jobbar med Blue-bots, golvrobotar som kan röra sig framåt, bakåt och rotera. De programmeras med knapptryckningar på ovansidan eller med hjälp av en lärplatta.i
Så på med programmeringsglasögonen och kör hårt!