Psykologenhetens SKA för Varje elevs bästa skola 

För att ca 35 psykologer ska nå ut med psykologisk elevhälsa av hög kvalitet till  ca 35 000 elever krävs att vi ständigt utvecklar och förbättrar våra metoder, för att möta elevernas behov på bästa sätt. Detta gör vi genom att kollegialt i Psykologenheten och i samarbete med skolorna systematiskt utveckla vårt arbete. Vi lär och utvecklar tillsammans, för att skapa en skola och en undervisning som kan möta alla elever i deras lärande och utveckling.

Den psykologiska kunskapen SKA nå ut till alla elever 

Alla elever i skolan ska ha tillgång till elevhälsa, som omfattar psykologiska, psykolsociala, specialpedagogiska och medicinska insatser. Elevhälsan arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande. Skolpsykologen kan arbeta direkt med eleven, men ofta arbetar skolpsykologen med skolans personal för nå ökad effekt för eleverna. Detta arbete sker exv. genom konsultation, handledning, utbildningsinsatser och workshops. Skolpsykologen behöver vara skicklig i sitt utövande på individ-, grupp- och organisationsnivå. 

Psykologenhetens riktning 

Psykologenhetens identifierade utmaning är att nå ut med psykologisk kunskap och kompetens i skolornas arbete med den tillgängliga lärmiljön för Malmös elever. För att klara detta arbetar vi med två prioriterade utmaningar; 

  1. Elevers hälsa, lärande och välbefinnande 
  2. Att nå ut med psykologisk kunskap på skolan

Elevers hälsa, lärande och välbefinnande 

Skolpsykologen arbetar för att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevernas måluppfyllelse och hälsa. Vi verkar på organisations-, grupp- och individnivå, för att skapa en trygg och säker inlärningsmiljö för alla elever och som kännetecknas av tydlighet, positiv kommunikation, relationsskapande och inkluderande lärmiljö som möter elevernas behov.  

Med syfte att utveckla den psykologiska kunskapen och kompetensen för att bättre möta elevernas hälsa, lärande och välbefinnande har vi under läsåret valt att fokusera på följande tre åtaganden; positivt beteendestöd, främja närvaro samt psykologbedömning av hög kvalitet.  

Positivt beteendestöd 

Positivt beteendestöd (PBS) är ett förebyggande förhållningssätt där man använder sig av kunskaper och erfarenheter av barn och ungas lärande och utveckling, för att på ett systematiskt sätt utforma en trygg och förutsägbar lärmiljö, som främjar lärande och välbefinnande. Tillsammans med skolpersonal genomför psykologen en tillämpad beteendeanalys, som ligger till grund för stöd till eleven, med syfte att hjälpa eleven att få kontroll över problemskapande beteende och öka elevens chanser att lyckas. Vi vill hjälpa eleven att använda sig av fungerande beteenden och vid behov utveckla nya beteenden som främjar lärande och välbefinnande. PBS kan tillämpas på individ-, grupp och organisationsnivå.  

 Främja närvaro 

Hög frånvaro kan få omfattande konsekvenser för elevernas hälsa och lärande, både på kort och lång sikt. Att motverka frånvaro och främja närvaro är ett prioriterat arbete ute på skolorna och i förvaltningen. Läsåret 2022-23 arbetade en grupp psykologer i enheten fram ett insatsprogram att använda ute på skolorna, för att främja närvaro för elever med problematisk frånvaro. Vi fortsätter arbetet med att implementera insatsprogrammet, så att fler psykologer ska kunna stödja sina skolor i åtgärdande arbete med elever som har hög frånvaro.  

”Ingen har kommit tillbaka till skolan för att vuxna haft möte” – Pedagog Malmö 

Psykologbedömning 

I skolpsykologens uppdrag ingår att ställa diagnos intellektuell funktionsnedsättning. Det är viktigt att vi håller hög kvalitet i utredningsarbetet. Det är också viktigt att den kunskap som utredningarna ger kommer eleven till gagn i undervisningen. En väl genomförd utredning ger mycket information kring vad eleven behöver för stöd för att lyckas i sitt lärande. Detta läsåret fokuserar vi också på att öka kompetensen kring hur neurokognitiva processer/förmågor är involverade i lärandet. Detta gör vi genom att fördjupa våra kunskaper kring PASS-teorin (Planeringsförmåga, uppmärksamhetsförmåga, simultan förmåga och sucessiv förmåga).  

Att nå ut med psykologisk kunskap på skolan 

Psykologerna arbetar för att vara en del av skolans systematiska kvalitetsarbete i syfte att nå ut med psykologisk kunskap, kompetens och interventioner som gör skillnad för eleverna.  

Med syfte att bli en integrerad del av skolan lokala elevhälsoarbete och på ett effektivt sätt samarbeta med skolledning och skolpersonal, har följande två åtaganden formulerats;  

  1. Förstå sin skola
  2. Arbetssätt för att nå ut

Förstå sin skola 

Varje psykolog ska ha god kännedom om skolans åtaganden och utifrån förutsättningar delta på effektivt i skolans systematiskt kvalitetsarbete och elevhälsoarbete. 

Skolornas åtagandeplaner; I arbetslagen på Psykologenheten delar psykologerna erfarenheter kring hur de bidrar i skolornas systematiska kvalitetsarbete. Varje psykolog ska känna till sina skolors åtagandeplaner och tillsammans reflekterar arbetslagen kring hur skolpsykologen kan bidra i utvecklingsarbete och elevhälsoarbete på ett sätt som får effekt för elevernas hälsa och lärande.  

Mål- och utvärderingssamtal; Psykologenheten har tagit fram ett underlag för mål- och utvärderingssamtal för psykolog och rektor, att ha som stöd i samarbete och insatser så att det psykologiska elevhälsoarbetet följer skolans riktning och mål. Under förra läsåret var det flera rektorer som arbetade med målsättningssamtalen och vi ser god effekt av detta arbete. Psykologrollen och förväntningar på psykologens arbete tydliggörs, tillika skolans behov av psykologisk elevhälsa.  

Arbetssätt för att nå ut med psykologisk kompetens på skolorna 

Facilitering;  

Under läsåret fördjupar psykologerna sin faciliteringskompetens, genom att medarbetarledda workshops, där psykologerna övar och prövar olika faciliteringsövningar, med syfte att själva kunna facilitera utvecklingsarbete ute på skolorna, utifrån skolornas åtaganden och rektorernas önskemål.  

STfL på gruppnivå; 

Systematiskt tillsammans för lärande är grundskoleförvaltnigens modell för gott och systematiskt samarbete inom elevhälsoteamet och mellan skolans pedagogiska arbetslag och EHT inklusive skoledning. I år födjupar vi vårt lärande kring STfL på gruppnivå. STfL grupp är en systematisk arbetsmodell för att samla in, bearbeta och använda sig av elevernas resultat, så att de kommer till direkt nytta i planering och genomförande av undervisning av klasser på ett hanterbart sätt.  

Elevhälsan vässar verktygen med STfL – Pedagog Malmö

Att bygga hållbara broar – Pedagog Malmö 

Feedback på vårt arbete 

Vi i ledningen för psykologenheten tar gärna emot feedback från er ute på skolorna. Hur ser ni på samarbetet med psykologenheten? På vilket sätt kan er skolpsykologer stödja er i ert lokala elevhälsoarete? Vad fungerar bra? Vad kan bli bättre? Finns det hinder och utmaningar som vi behöver ta i beaktande? Har du tankar, idéer som gör att vi på ett bättre sätt kan möta skolornas och elevernas behov, så skriv gärna ett mejl till oss.  

Johan.bjerin@malmo.se 

frida.harrysson@malmo.se  

caroline.soderholm@malmo.se