Riktigt roliga uppfinningar

Legobitar.

Blädderblock där det står vi jobbar med uppfinningar.

Just nu arbetar vi med uppfinningar hos tvåorna på Rosengårdsskolan.
Instruktion om att ge exempel på uppfinningar.

Först ägnade vi oss åt att undersöka cykelns utveckling. Barnen såg på film, läste, skrev och pratade om vägen mellan den första träcykeln, utan pedaler och med hjul av trä, fram till dagens cyklar, med alla deras finesser.

Instruktion och mål skrivet på whiteboard.

Veckan därpå vände vi blicken mot den underbara uppfinningen, LEGO.

Omslag till boken uppfinningar.

I Gleerups serie med enkla faktaböcker finns även böcker med korta faktatexter om olika uppfinnare.

Tecknat barn bygger lego.

Vi tittade på denna bild och använde oss av läsfixaren, Sågumman Julia, när vi skulle lista ut vad denna veckas arbete skulle handla om. Det var en ganska tydlig bild och många kloka tankar uttalades.

”Man kan se att man behöver koncentrera sig för att pojken på bilden har tungan ute.”

”Prickarna på bitarna gör att legot kan sitta ihop.”

Fakta om Lego.

Vi fick titta på en text om LEGO:t som uppfinning och lyssnade när fröken högläste. Texten innehöll flera svåra ord och uttryck och vi pratade om  orden och hjälptes åt att förklara dem.

Barn plockar fram lego.

Efter det var det dags för barnen att göra egna konstruktionsarbeten.

Barn bygger lego.

Ett populärt inslag, så klart.

Barn bygger lego.

Vi byggde hus, fordon, många luciakronor (högst aktuellt för oss just då) och en massa andra saker.

Barn bygger lego.

Lego och plusplus ligger på matta.

Vi upptäckte att vi bara i våra klassrum kunde hitta två utvecklingar av LEGO. Ett av målen i temat är att kunna se och beskriva uppfinningars utveckling/förändring och förbättring. Det kändes kul att få syn på det i vårt eget klassrum.

Barn visar upp legobygge.

Många härliga alster…

Barn visar upp plusplusbygge. Plusplusbyge. Hus byggt av lego. Barn visar upp plusplusbygge. Barn bygger plusplus. Barn visar upp plusplusbygge. Barn bygger lego. Barn visar upp plusplusbygge. Barn visar upp legobygge.

Sedan fortsatte detta spännande tema med att vi tog reda på hur glass-struten blev till.

Mix till våfflor.

Glass-struten uppfanns på en världsutställning för mer än 100 år sedan. En glassförsäljare fick slut på papptallrikar. Då lånade han våfflor från en våffelförsäljare som stod bredvid honom. Han snurrade en våffla till en strut och la glass i den. Vips var glass-struten uppfunnen. Detta har vi läst om, samtalat och skrivit om. Att vi skulle få prova denna uppfinning i verkligheten kunde man ju bara drömma om…

Pedagoger rör ihop smet.

Full fart på rasten. Katharina och Belma vispade smet så att det stod härliga till.

Våffeljärn och degbunke.

När det ringde in var allt redo för gräddning på tre fronter.

Man rör ihop smet.

Dennis gräddade för fullt…

Kvinna hjälper två barn i klassrummet.

… medan Belma och eleverna räknade.

Våfflor.

Våffelberget tornade upp sig…

Glasslådor på hög.

… och glassen åkte fram.

Barn håller våffla i handen.

Nu var det dags att vika struten.

Barn sitter i cirkel med varsin våffla.

Det var inte helt lätt men vi hjälptes åt (ett tips kan vara att inte göra frasvåfflor…)

Pedagog håller våffla.

Anna fick också hjälpa till på vissa håll men sedan…

Åååååh, så GOTT! Vilken bra uppfinning. Medan vi mumsade pratade vi om vilket problemet var och vilken lösningen var. Rosenknopparna har lärt sig att det är så man ska tänka kring uppfinningar. Vi kunde också se att glass-struten utvecklats sedan premiären på världsutställningen. Nu är den ju knaprig och håller lite mer tätt än våra våfflor, gjorda på ett 100 år gammalt sätt, gjorde.

Vi ser fram emot nya spännande teman år 2016!

Text: Anna Duncanson

Bild: Katharina Olofsson, Bema Kudin, Mille Krasniqi, Anna Duncanson