Rullande mattor

alt=””
Det första tillfället för Skapande Skola ägde rum i samarbete med idrottssläraren Caroline Drottz.

Eleverna fick en introduktion om känselsinnet och gjorde experiment för att ta reda på vart på kroppen som känselsinnet är som bäst. Vi samtalade om hur olika beröring kan kännas och hur viktigt det är man själv vet vad som känns bra och inte.

Rulle av gympamatta ligger på golvet.

Därefter var det dags för nästa aktivitet: Rullande mattor. Aktiviteten gav eleverna en möjlighet till att samarbeta, eleverna hjälpte till att rulla in varandra, gav tips på hur man skulle göra och det blev en och annan high-five. Det roliga fortsatte och blev en återkommande aktivitet på idrottslektionerna. Materialet från Skapande Skola kommer även att användas i bildundervisningen för att prata om skulptur och performance.

Kvinna får känna olika saker med hjälp av föremål.

Kvinna får känna olika saker med hjälp av föremål.

Inom autism kan beröring vara problematisk. Lätt beröring kan upplevas som oförutsägbar och obehaglig för vissa. Andra vill vara nära hela tiden. Många upplever jämnt tryck över hela kroppen som lugnande. Samma sak gäller även kraftigt snurrande. Det finns en del hjälpmedel som täcken och västar med inbyggda tyngder för att öka upplevelsen av den egna kroppen men även för en lugnande effekt.

Temple Grandin, professor vid Colorado State University som själv har högfungerande autism, beskriver i sin självbiografi Genom dörrar hur hon utvecklar en anordning som hjälper till att lugna henne genom tryck- en så kallad squeeze-machine. Det finns dock inga standardlösningar och det är viktigt att ta reda på vad som fungerar och känns bra för varje individ.

Eleverna rullades in i 20 meter långa mattor och här kommer reaktionerna!

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Elev rullas in i matta i gympasalen.

Se även tidigare inlägg:

Det Taktila Lärandet: https://pedagog.malmo.se/2016/04/19/det-taktila-larandet/