Nytt på Malmö delar
Så gör prinsessor
Hon räddade prinsar och tämjde drakar och en massa andra häftiga saker.
Morgonens praktiska uppgift var att rita prinsessan. Vi körde lärarledd ritning. Streck för streck…
Alla redo med pennan i högsta hugg.
När prinsessan var färdig pratade vi om färgläggning. Detta har vi tränat på sedan i augusti och vi behöver fortsätta med det. Vi ger oss inte!
Busig prinsessa!
”Nu ska jag färglägga min fina prinsessa noggrant!”
Gul ram liknar guld.
Roligt att rita!
Efter rasten fortsatte vi att prata om morgonens prinsessa. Det var vår lärarstudent, Emma, som höll i samtalet.
Passets målskylt. Ett av kunskapskraven i detta tema är att kunna samtala om genusfrågor. Detta samtal var ett steg på vägen.
Vi tittade på tre bilder från boken.
Vi hade noggrant valt ut tre situationer där prinsessan inte uppträdde som Askungen, Törnrosa och de andra.
Eleverna fick kommentera bilderna.
I fredags skrev vi tankekartor om prinsessor utifrån de klassiska sagor vi arbetat med under veckan. Då kom det fram att prinsessor hade fina klänningar och kronor av guld.
De grät, dansade och kysste prinsar.
Vi tittade på fredagens tankekarta och sedan gjorde vi en tankekarta om dagens prinsessa. Alla barn skulle bidra.
Det var INGET problem att få barnen att delta. Pappret räckte inte. Tur vi har whiteboard…
Efter detta samtal var barnen väl förberedda för att skriva om Prinsessan. Denna elev visste precis vad han ville berätta. Han dikterade och fröken skrev före. Sedan skrev han av och var oerhört stolt över sin text.
Så gör prinsessor Prinsessan grillade. Prinsessan kan slå. Draken sprutade eld.