Så gör prinsessor

Teckning av en prinsessa som speglar sig.
Idag var det dags att lämna de klassiska sagorna för ett tag. Vi högläste Per Gustavssons underbara "Så gör prinsessor". Den coola prinsessan uppskattades verkligen av våra rosenknoppar.

 

Illustration av en prinsessa som räddar en prins.

 Hon räddade prinsar och tämjde drakar och en massa andra häftiga saker.

Pedagog ritar på en tavla. Morgonens praktiska uppgift var att rita prinsessan. Vi körde lärarledd ritning. Streck för streck…

Barn i bänkar lyssnar på pedagog.

Alla redo med pennan i högsta hugg.

Pedagog ritar prinsessa på tavla.

När prinsessan var färdig pratade vi om färgläggning. Detta har vi tränat på sedan i augusti och vi behöver fortsätta med det. Vi ger oss inte!

Teckning av en prinsessa som speglar sig.

Busig prinsessa!

Barn ritar en prinsessa.

”Nu ska jag färglägga min fina prinsessa noggrant!”

Två barn ligger och ritar.

Gul ram liknar guld.

Ett barn sitter och ritar.Två barn ritar.Ett barn sitter och ritar.Tre barn sitter och ritar.Två barn ritar.

 Roligt att rita!

Ett barn färlägger en teckning.Två barn ritar.Pedagog lyssnar på tre barn.

Efter rasten fortsatte vi att prata om morgonens prinsessa. Det var vår lärarstudent, Emma, som höll i samtalet.

Texten "Alla ska säga något om dagens saga".

Passets målskylt. Ett av kunskapskraven i detta tema är att kunna samtala om genusfrågor. Detta samtal var ett steg på vägen.

Tecknade ishockeyspelare.

Vi tittade på tre bilder från boken.

Tecknade figurer som retas och bråkar.

Vi hade noggrant valt ut tre situationer där prinsessan inte uppträdde som Askungen, Törnrosa och de andra.

Tecknad prinsessa som besegrar drake.

Eleverna fick kommentera bilderna.

Rosa prinsessklänning.

I fredags skrev vi tankekartor om prinsessor utifrån de klassiska sagor vi arbetat med under veckan. Då kom det fram att prinsessor hade fina klänningar och kronor av guld.

Tecknad prins och prinsessa.

De grät, dansade och kysste prinsar.

Pedagog sitter med barn på golv.

Vi tittade på fredagens tankekarta och sedan gjorde vi en tankekarta om dagens prinsessa. Alla barn skulle bidra.

Text om boken står på tavla.

Det var INGET problem att få barnen att delta. Pappret räckte inte. Tur vi har whiteboard…

Barn skriver om boken.

Efter detta samtal var barnen väl förberedda för att skriva om Prinsessan. Denna elev visste precis vad han ville berätta. Han dikterade och fröken skrev före. Sedan skrev han av och var oerhört stolt över sin text.

Barns text om boken.

 

Så gör prinsessor                                                                                                                                                                   Prinsessan grillade.                                                                                                                                                               Prinsessan kan slå.                                                                                                                                                                      Draken sprutade eld.