
När klassrummet blir gränslöst – svenska lärare utforskar Metaverse
Klassen är snabb och nästan alla räcker upp händerna. Läraren pekar på någon elev som raskt svarar. Nästa talkombination som också får ett snabbt svar av en elev, och nästa, och nästa… Det går i ett rasande tempo.
Eleverna imponerar mig med sin förmåga till snabb huvudräkning. Jag försöker hänga men har inte en chans. Jag har på sin höjd kommit två steg i talkombinationen när klassen redan är inne på nästa talkombination. Efter denna uppvärmning tar jag till orda och berömmer hela klassen. De tackar och går över till andra matteuppgifter.
Först efter mattelektionen avslöjar klassen och läraren att de har lurat mig. De berättar att allt var ett skådespel. Omtumlad bryter jag samman i en skrattattack som återkommer ett antal gånger resten av dagen. Så himla blåst jag blev!
Det visar sig att klassen till och med har övat dagen innan. Hur läraren skulle peka runt lagom fort och hur något av barnen skulle få svara – med vilket tal som helst mellan 10-50 – det hade ingen betydelse om det var rätt eller fel. För att det inte skulle bli för perfekt hade de också övat in att några inte skulle räcka upp handen och att vid något tillfälle skulle läraren säga att svaret var fel så att någon annan skulle få svara.
Klassläraren, som heter Tina, var lite lättad att jag inte tog illa upp och berättade att hon själv blev utsatt för detta spratt när hon som lärarstudent besökte sin praktikklass för första gången. Innan sanningen avslöjades för henne, hann hon bli lite svettig över att hon skulle undervisa i en så duktig klass.
Tack för en trevlig dag klass 5M. Ni är väldigt duktiga – även på att hålla masken.
Charlotte Christoffersen
sååå lurad!