Skapa ett Escape Room i Gemini – exemplet Alfred Nobels testamente

Alfred Nobels testamente som Escape Room
Alfred Nobels testamente som ett Escape Room
I samband med Nobeldagen den 10 december har jag skapat ett digitalt Escape Room med fokus på Alfred Nobel och hans gärning. Tanken var att knyta ett undervisningsupplägg till ett aktuellt datum och samtidigt visa ett exempel på ett spelifierat arbetssätt som kompletterar andra undervisningsformer och skapar variation i undervisningen.

I ett tidigare blogginlägg, Jul med Gemini – Skapa eget undervisningsmaterial med julkänsla, visade jag hur Googles Gemini och Canvasfunktionen kan användas som stöd för att snabbt skapa och anpassa undervisningsmaterial. I det här inlägget tar jag nästa steg och visar hur samma verktyg kan användas för att skapa ett digitalt Escape Room, ett arbetssätt som kombinerar ämneskunskap, problemlösning och engagemang.

Det Escape Room jag utgår ifrån har temat Alfred Nobel och hans gärning och är helt digitalt, interaktivt och inbäddat på en Google Site. Syftet med inlägget är att visa hur processen kan se ut och ge inspiration till hur AI‑verktyg kan användas kreativt för att variera undervisningen.

Varför Escape Rooms i undervisningen?

Escape Rooms har blivit ett allt vanligare inslag i skolan och det är inte svårt att förstå varför. I undervisningen kan digitala Escape Rooms bidra till:

  • ökad motivation och engagemang hos eleverna
  • träning i samarbete, kommunikation och problemlösning
  • variation i arbetssätt och bedömning
  • möjlighet att arbeta ämnesövergripande

Genom att lägga ett Escape Room i en digital miljö blir det dessutom lätt att dela, återanvända och anpassa till olika elevgrupper.

Från Google Presentationer och Google Formulär till Gemini, Canvas och Google Sites

Under flera år har jag skapat digitala Escape Rooms med hjälp av Google Presentationer och Google Formulär, ett arbetssätt som fungerar väl och som många lärare känner sig trygga med. Presentationen har då fungerat som spelplan med länkar mellan bilder medan formulär använts för att kontrollera svar och låsa upp nästa steg.

Skillnaden nu är att själva skapandeprocessen kan se helt annorlunda ut. Med Gemini har det nu blivit möjligt att samla idéarbete, textproduktion och struktur på ett ställe, vilket gör arbetet både snabbare och mer sammanhållet.

Geminis Canvasfunktion – Stöd i hela skapandeprocessen

För mig fungerade Gemini som både ett kreativt och strukturerat stöd under hela arbetet. Med hjälp av Canvas kunde jag:

  • brainstorma idéer till berättelse och upplägg
  • skriva och omformulera texter, gåtor och instruktioner
  • anpassa språknivå och svårighetsgrad
  • hålla ihop helheten i Escape Room‑strukturen

Canvas‑läget är särskilt användbart när man arbetar med större textmängder som hör ihop, exempelvis flera rum, uppdrag och ledtrådar.

Google Sites – Spelplanen

Jag bäddade in mitt Escape Room på Google Sites, vilket gör det enkelt för elever att ta del av materialet. Google Sites fungerar väl som plattform eftersom det är lätt att bygga, redigera och dela, samtidigt som det ger möjlighet att samla hela Escape Room-upplevelsen på ett och samma ställe, från introduktion till avslutande uppgift.

Så skapade jag Alfred Nobels testamente – Steg för steg

1. Val av tema och berättelse

Utgångspunkten var Alfred Nobel, en historiskt viktig person med ett liv som lämpar sig väl för problem, mysterier och etiska frågeställningar. Berättelsen bygger på att eleverna behöver samla kunskap om Nobels liv, uppfinningar och arv för att kunna ta sig vidare.

Fundera gärna själv på:

  • Vad är den övergripande berättelsen?
  • På vilket sätt behöver eleverna kunna ”röra sig framåt” i ditt Escape Room?

2. Struktur och upplägg

Mitt Escape Room delades upp i några olika rum och uppdrag, där varje del fokuserade på olika aspekter av Alfred Nobels liv och gärning, till exempel hans uppfinningar och företagande samt Nobelpriset och arvet. I varje rum och uppgift ges en ledtråd för att komma vidare för att lösa problemet.

3. Skapande av innehåll med Gemini

Här användes Gemini för att formulera faktatexter om Alfred Nobel samt skapa gåtor och problemlösningar kopplade till innehållet. Exempel på instruktioner som jag använde till Gemini:

  • ”Skapa ett interaktivt Escape Room baserat på Alfred Nobels liv och gärning”
  • ”Skriv en kort bakgrundstext om Alfred Nobel anpassad för åk 7”

Varje rum fick en tydlig introduktion, en uppgift att lösa samt en instruktion om hur användaren kommer vidare.

4. Bygga ett Escape Room

Här organiserades rummen som separata sidor med tydliga instruktioner, uppgifter och länkar vidare i olika instruktioner till Gemini.

5. Test, justering och finslipning

Innan ett Escape Room ska användas i undervisningen behöver det testas noggrant. Därför kontrollerade jag att alla länkningar fungerade, att instruktionerna var tydliga och uppgifterna gick att lösa utan att fastna. Här var Gemini också ett stöd för att förenkla, förtydliga eller skriva om instruktioner där jag upplevde att det behövdes.

Tips till dig som vill testa själv

Att arbeta med ett digitalt Escape Room kan ge effekter i undervisningen. Elever brukar bli engagerade, samtal och samarbete kan öka samtidigt som faktakunskaper används i ett meningsfullt sammanhang. Escape Room‑formatet gör dessutom att eleverna tränar både ämneskunskaper och förmågor som analys, samarbete och problemlösning på en och samma gång.

Börja i liten skala, ett par rum räcker. Ha en tydlig berättelse och ett klart syfte. Testa alltid ditt Escape Room innan eleverna gör det. Använd Gemini som ditt bollplank i skapandeprocessen. Och slutligen, fundera på hur du samlar upp elevernas lärande före och efter. Lycka till!

Besök mitt Escape Room Alfred Nobels testamente