AI som lär- och bildverktyg: Från vardagen till utvecklad kommunikation och lärande
I ett tidigare blogginlägg, Jul med Gemini – Skapa eget undervisningsmaterial med julkänsla, visade jag hur Googles Gemini och Canvasfunktionen kan användas som stöd för att snabbt skapa och anpassa undervisningsmaterial. I det här inlägget tar jag nästa steg och visar hur samma verktyg kan användas för att skapa ett digitalt Escape Room, ett arbetssätt som kombinerar ämneskunskap, problemlösning och engagemang.
Det Escape Room jag utgår ifrån har temat Alfred Nobel och hans gärning och är helt digitalt, interaktivt och inbäddat på en Google Site. Syftet med inlägget är att visa hur processen kan se ut och ge inspiration till hur AI‑verktyg kan användas kreativt för att variera undervisningen.
Escape Rooms har blivit ett allt vanligare inslag i skolan och det är inte svårt att förstå varför. I undervisningen kan digitala Escape Rooms bidra till:
Genom att lägga ett Escape Room i en digital miljö blir det dessutom lätt att dela, återanvända och anpassa till olika elevgrupper.
Under flera år har jag skapat digitala Escape Rooms med hjälp av Google Presentationer och Google Formulär, ett arbetssätt som fungerar väl och som många lärare känner sig trygga med. Presentationen har då fungerat som spelplan med länkar mellan bilder medan formulär använts för att kontrollera svar och låsa upp nästa steg.
Skillnaden nu är att själva skapandeprocessen kan se helt annorlunda ut. Med Gemini har det nu blivit möjligt att samla idéarbete, textproduktion och struktur på ett ställe, vilket gör arbetet både snabbare och mer sammanhållet.
För mig fungerade Gemini som både ett kreativt och strukturerat stöd under hela arbetet. Med hjälp av Canvas kunde jag:
Canvas‑läget är särskilt användbart när man arbetar med större textmängder som hör ihop, exempelvis flera rum, uppdrag och ledtrådar.
Jag bäddade in mitt Escape Room på Google Sites, vilket gör det enkelt för elever att ta del av materialet. Google Sites fungerar väl som plattform eftersom det är lätt att bygga, redigera och dela, samtidigt som det ger möjlighet att samla hela Escape Room-upplevelsen på ett och samma ställe, från introduktion till avslutande uppgift.
Utgångspunkten var Alfred Nobel, en historiskt viktig person med ett liv som lämpar sig väl för problem, mysterier och etiska frågeställningar. Berättelsen bygger på att eleverna behöver samla kunskap om Nobels liv, uppfinningar och arv för att kunna ta sig vidare.
Fundera gärna själv på:
Mitt Escape Room delades upp i några olika rum och uppdrag, där varje del fokuserade på olika aspekter av Alfred Nobels liv och gärning, till exempel hans uppfinningar och företagande samt Nobelpriset och arvet. I varje rum och uppgift ges en ledtråd för att komma vidare för att lösa problemet.
Här användes Gemini för att formulera faktatexter om Alfred Nobel samt skapa gåtor och problemlösningar kopplade till innehållet. Exempel på instruktioner som jag använde till Gemini:
Varje rum fick en tydlig introduktion, en uppgift att lösa samt en instruktion om hur användaren kommer vidare.
Här organiserades rummen som separata sidor med tydliga instruktioner, uppgifter och länkar vidare i olika instruktioner till Gemini.
Innan ett Escape Room ska användas i undervisningen behöver det testas noggrant. Därför kontrollerade jag att alla länkningar fungerade, att instruktionerna var tydliga och uppgifterna gick att lösa utan att fastna. Här var Gemini också ett stöd för att förenkla, förtydliga eller skriva om instruktioner där jag upplevde att det behövdes.
Att arbeta med ett digitalt Escape Room kan ge effekter i undervisningen. Elever brukar bli engagerade, samtal och samarbete kan öka samtidigt som faktakunskaper används i ett meningsfullt sammanhang. Escape Room‑formatet gör dessutom att eleverna tränar både ämneskunskaper och förmågor som analys, samarbete och problemlösning på en och samma gång.
Börja i liten skala, ett par rum räcker. Ha en tydlig berättelse och ett klart syfte. Testa alltid ditt Escape Room innan eleverna gör det. Använd Gemini som ditt bollplank i skapandeprocessen. Och slutligen, fundera på hur du samlar upp elevernas lärande före och efter. Lycka till!
Besök mitt Escape Room Alfred Nobels testamente