AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Sociala medier som stärker skolbiblioteket
Hej Bram! Jag fick frågan om att skriva ett inlägg om hur jag använder Instagram på skolbiblioteket som jag jobbar på, Fågelbacksskolans skolbibliotek. Då tänkte jag direkt på dig och dina inspirerande Instagraminlägg. Vill du vara med och spåna fram en artikel?
Hej Linnea! Vilken ära! Jag tycker inte att mina inlägg är särskilt bra. Men jag är gärna med (inte minst för att jag lärde mig mycket av just ditt sätt att jobba med Insta)!
Ja – kul!! 🙂
Hur gick dina tankar när du startade upp Höjaskolans biblioteks instagramkonto?
Där har du mig redan! Det hände lite mer spontant än Malmö stad rekommenderar. Jag kände att jag behövde ett sätt att dokumentera verksamheten. Jag hade ärvt en blogg, men ville ge inblick bakom kulisserna också.
Det var bara efter att jag hade satt igång att jag började fundera över kommunikationsaspekterna. Att det var möjligt att nå ut till elever också. Då fick jag faktiskt jättemycket inspiration utav ditt konto! Vad hade du själv för syfte när du skapade bibliotekets konto?
Från början var min tanke att hitta en kanal att sprida vad som händer på biblioteket, och det gick ganska trögt i början. Första året jag gjorde en julkalender märkte jag att ju mer tävlingar och kommunikation jag hade direkt till eleverna, desto mer följare och meddelanden fick jag tillbaka.
Jag hade nog ändå tanken klar från början att jag ville rikta mig direkt till eleverna och inte göra ett konto för andra skolbibliotekarier eller andra skolor. Sen flippade det ut när distansundervisningen började 😉
Du är väldigt synlig i dina inlägg, som rätt så ofta handlar om dig själv också: din musik, din läsning, ditt humör.
Vilka avvägningar gör du där? Jag gillar verkligen den personliga tonen du har hittat.
Haha, ja, det gick lite bananas efter ett tag där. Det var inte alls planerat att det skulle bli så. Det började med att vi hade något vi kallade “Öppen scen” i biblioteket i höstas. Där fick elever anmäla sig och sedan uppträda med någonting, allt ifrån spela covers med sitt band till att läsa spökhistorier på Halloween. Detta blev väldigt uppskattat och eleverna ville gärna köra fler tillfällen, men eftersom pandemin gjorde att vi inte fick lov till det så bestämde vi oss att flytta öppen scen till Instagram som julkalender 2020.
Jag och Joel (musiklärare på Fågelbacksskolan) lyckades till slut få eleverna att skicka in tillräckligt många klipp för att det skulle bli en knasig och rolig julkalender. Den blev väldigt populär och när vårterminen sen började så uppstod ett tomrum efter kalendern. Så då började jag med mina mer personliga inlägg, som ett sätt att visa eleverna (som då pluggade på distans) att jag fortfarande fanns tillgänglig för dem.
Jag bestämde mig då att jag varje morgon skulle lägga upp en bild med en fråga eller omröstning, dels så att eleverna skulle få en rutin i att “nu börjar skoldagen” men också så att de alltid kunde skriva i den där rutan om det var någonting de funderade över men inte vågade säga.
Så varje dag fram till påsklovet (när all distansundervisning var slut) så la jag upp en “God morgon-händelse”. Jag var rätt slut efter det 😉
Dina händelser är fantastiska, och har varit riktiga ögonöppnare för mig!
Mina började jag använda först efter att jag hade sett dig göra det så väldigt effektivt. Men de är förgängliga. Sparar du dem? Känns det okej att dem försvinner? (Själv sparar jag (spår av) vissa händelser i olika höjdpunkter… Det låter dumt nu, men jag kan verkligen vara stolt över ett inlägg ibland.)
Jag sparar inga händelser, är inte så bra på det tekniska med Instagram än plus att jag ser händelserna mer som tillfälliga ögonblick. Jag tror att jag började använda händelserna som ett sätt att bygga relationer med eleverna när vi inte kunde ses.
De gillar när man bjuder på sig själv och jag har turen att arbeta tillsammans med fantastiska människor med massor av idéer! Vi var några stycken som spelade in och la ut musikvideos, för att peppa eleverna att hålla humöret uppe och kämpa på.
Jag har märkt att en effekt av att jag har lagt ut mycket personligt har varit att eleverna verkar tycka att det är enklare att ta kontakt. De kan skicka allt ifrån önskemål om böcker till önskningar om trevlig helg. Det är också enklare för mig att nå dem, hehe. Uppenbarligen kollar de flesta sin Instagram oftare än sin mail…
Märker du en skillnad bland dina elever? Att de hänger med i vad du lägger upp? Jag tänker på din så himla spännande följetong om det där läskiga huvudet, och alla råttor!? Jag gillar verkligen att dina inlägg blir som en historia att följa.
Jag skyller allt på en sagoberättarkurs. Och på Matt Finch, som även iscensatte zombieapokalypsen någon gång för att få sitt biblioteket att leva () på ett annat sätt.
Jag vill väcka nyfikenhet och sprida läsglädje, och Instagram bidrar till upplevelsens helhet? Det är inte många som följer kontot, men de som gör det är väldigt… högljudda.
De är mina ambassadörer, helt enkelt. Online och offline går in i varandra på det sättet. Det gillar jag och vill jag gärna vidareutveckla. Till exempel: mina bokklubbtrailers är bland de mest populära inläggen. Jag har börjat göra reklam för dem genom att sätta QR-koder på elevskåp.
Hur jag använder kontot är i ständig förändring. Jag har ett digitalt samarbete med Husie fritidsgård som hade varit omöjligt utan Instagramkonto. Tänker ha fler ‘take-overs’ framöver, där jag får styra över vad de lägger ut och tvärtom.
Så himla bra ju! Jag har märkt att det är extra roligt att tagga andra konton, typ fritidsgårdar, socialarbetare för ungdomar eller författare. Så visar man eleverna att det enkelt går att få kontakt med andra! När man använder Instagram på det sättet är det en väldigt spännande kanal att jobba med.
Vilka konton följer du (med bibblans konto)? Brukar du kommentera eller interagera med dem?
Jag följer endast andra bibliotek, organisationer, författare, förlag och så vidare. Jag följer inga elever eller andra privatpersoner. Ibland interagerar jag med andra skolbibliotek eller taggar författare, men mina elever kommunicerar jag bara med via direktmeddelanden.
Vad tycker du är svårast med att driva ett skolbibliotekskonto?
Hm. Det tar väl lite tid, men det går samtidigt jättebra att planera för det. Jag kan få panik ibland, när jag inte har lyckats lägga upp något i flera dagar.
Och jag kan faktiskt haka upp mig på hur rutnätet ser ut också: mönster, färger, osv. Några röda trådar vill jag ju ha. Mitt knep är att slänga in några citat då och då. De brukar få allt att se fräschare ut.
Tycker du att du behöver lägga mycket tid på ditt Instagramkonto?
Nej, oftast lägger jag inte så mycket tid. Dock är det mer tidskrävande under specifika perioder till exempel under december när jag brukar köra julkalender.
Under distansundervisningen så blev det ibland att jag hade slut på idéer och tyckte att det var jobbigt med pressen att lägga upp nya inlägg. Jag tror att jag skulle behöva sätta mig ner och planera in inläggen bättre, göra upp en strategi för publicering och försöka hålla mig till den.
Så kul att snacka Instagram med dig, Bram!
Ska vi skicka med våra bästa tips till alla som läser?
Tips från Linnea & Bram!
-fundera ordentligt över vilket syfte du har med kontot och vilken målgrupp du vänder dig till
-se den digitala världen som en förlängning av det du jobbar med IRL
-gör reklam för kontot: hur ska din målgrupp upptäcka det?
-glöm inte #hashtaggarna
-våga testa och ha roligt!
Och glöm inte att följa @hojaskolans_bibliotek och @fagelbacksskolans_bibliotek på Instagram