Matematik, motivation och stödmaterial!
Språk- och kunskapsutvecklande arbete utifrån cirkelmodellen med IKT som stöd!
Språkforskningen visar ett det tar 5-10 år för en andraspråksinlärare att tillägna sig den nivå som ger behållning av en typisk lärobok i So/No på svenska, och så länge kan vi ju inte vänta! Hur gör vi då för att tidigt jobba t.e.x med biologi och gärna ämnesövergripande tillsammans med svenska som andraspråk? Med kognitivt utmanande uppgifter som lockar till tänkande, cirkelmodellen, Google översätt-appen, Google Classroom, och självklart samarbete med studiehandledarna är vi en bit på väg!
Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell där man efter att ha byggt upp förförståelse gör gemensamma aktiviteter för att till sist låta eleven försöka på egen hand. Om vi nu tänker oss att temat är hälsa i ämnet biologi, arbetsmodellen är cirkeln och målet är att skriva en faktatext så börjar vi här med fas 1. Hur kan vi väcka nyfikenhet, intresse och ta vara på elevernas förförståelse inom området? I denna fas kan vi vara kreativa och använda våra lärarknep för att inspirera och komma igång! Kanske inleder du med ”mina ord dina ord” utifrån ordet ”hälsa”?
I fas två lär vi känna vald genre och får förebilder för att senare kunna återanvända typiska språkliga drag och struktur. Sätt att komma nära texttypen är att laborera med språkutvecklande övningar vilka lätt går att nivåanpassa, t.e.x dictogloss, sönderklippta stycken och meningar och pardiktamen med luckor. Eller varför inte jämföra två olika texttyper i ett venn-diagram? Det hjälper eleven att få bli säker på vad som krävs i arbetet med vald texttyp.
I fas tre skriver vi gemensamt genom att ge inledningsmeningar, genretypiska drag och ord som vi hittat och samlat i de andra två faserna. Skriv gärna gemensamt på tavlan eller dela ett dokument i Google Drive eller i Classroom. Hur vi inleder och avslutar varierar, men tydlig modellering och exempelmeningar stöttar alltid eleven.
I fas fyra till slut ska eleven vara varm i kläderna kring vad uppgiften kräver och börja skriva texttypen individuellt. Även här kan texten på ett lekfullt sätt och utan för höga krav på omfång eller korrekthet få växa fram. OM nu ämneslärare och sva-lärare har delat arbetsupplägg, syfte och mål med elever och studiehandledare i Classroom kan studiehandledaren stötta upp i slutfaserna. Dessutom är man bara ett klick bort från att få hela uppgiften översatt. Att översätta kan vara en del av förförståelsen och stöttningen. Volià!
När du väljer temat ”hälsa” kan du säkert i någon fas ha användning av det bonuskapitel om hälsa som Tiija Ojala bjuder på på ur Förstå språket i So/No för Nyanlända.
- Det finns en mängd bloggar om språkutvecklande arbete utifrån genrepedagogik och cirkelmodellen som stöttar alla elever. –Här är en, och här är en film om cirkelmodellen av Anna Kaya. Här och här är inlägg från Malmöbloggar. Hur gör du?
Text: Johanna Söderlund