Språk och musik i sagans värld

Sångtext utklippt på lappar.
Att lära sig nya sångtexter är inte alldeles lätt. De senaste veckorna har vi provat att arbeta så här när vi lär oss en ny sångtext.

Lärare läser för barngrupp.

I prins- och prinsesstemats sista vecka tyckte vi att det passade bra att lära oss ”Törnrosa var ett vackert barn”. Först fräschade vi upp minnet genom att vår lärarstudent Emma högläste den redan bekanta sagan för oss.

Bild på ipad av Törnrosa.

Barnen kunde se bilderna på skärmen.

Barngruppen sitter på golvet.

Högläsning är alltid populärt hos ettorna.

Barngruppen sitter på golvet.

Skulle det sluta lyckligt denna gången också?

Lärare sjunger och spelar gitarr framför barngrupp.

Sedan var det dags att läsa sig text och melodi. Vi lyssnade på sången och lärde oss sedan texten frasvis. Först sa vi den, sedan sjöng vi den. En rad i taget. Texten var ganska lätt och följde sagan men att hitta rätt melodi var inte alldeles enkelt. Vi trallade flera gånger. Först fröken, sedan alla andra.

Sångtext.

När sången satt som den skulle gick varje grupp till sitt. Vi läste sångtexten gemensamt, flera gånger. Vi funderade kring vad som kunde passa att rita till denna sång. Först tänkte var och en på sitt håll.

Elever sitter på golvet.

Sedan pratade vi i par om vad vi kunde rita. Vi kom på massor. Till sist samlade vi ihop en mängd förslag på möjliga illustrationer i hela gruppen. Vi var redo för att gå till våra bord och arbeta. Vi skulle bara tillsammans-läsa sångtexten en gång till. Då…

Sångtext.

Neeej, något hände med texten! Alla verser hamnade visst huller om buller! Ingen fara det fixade knopparna.

 

Elever klipper.

Det blev till att att fram sax och klister.

 

Elever klipper.

 

Vi klippte ut alla verser.

 

 

 

 

 

 

Sångtext på utklippt lapp.

Sedan var det bara till att börja pussla.

Sångtext utklippt på lappar.

Klassrummet fylldes av röster som diskuterade, läste, nynnade och sjöng texten. Det var lite klurigt. Tur att vi arbetade i par. När alla verser satt på rätt plats ritade vi några saker som passade till innehållet.

Skulle tro att vi kan Törnrosa-sången nu.