Nytt på Malmö delar
Språk och musik i sagans värld
I prins- och prinsesstemats sista vecka tyckte vi att det passade bra att lära oss ”Törnrosa var ett vackert barn”. Först fräschade vi upp minnet genom att vår lärarstudent Emma högläste den redan bekanta sagan för oss.
Barnen kunde se bilderna på skärmen.
Högläsning är alltid populärt hos ettorna.
Skulle det sluta lyckligt denna gången också?
Sedan var det dags att läsa sig text och melodi. Vi lyssnade på sången och lärde oss sedan texten frasvis. Först sa vi den, sedan sjöng vi den. En rad i taget. Texten var ganska lätt och följde sagan men att hitta rätt melodi var inte alldeles enkelt. Vi trallade flera gånger. Först fröken, sedan alla andra.
När sången satt som den skulle gick varje grupp till sitt. Vi läste sångtexten gemensamt, flera gånger. Vi funderade kring vad som kunde passa att rita till denna sång. Först tänkte var och en på sitt håll.
Sedan pratade vi i par om vad vi kunde rita. Vi kom på massor. Till sist samlade vi ihop en mängd förslag på möjliga illustrationer i hela gruppen. Vi var redo för att gå till våra bord och arbeta. Vi skulle bara tillsammans-läsa sångtexten en gång till. Då…
Neeej, något hände med texten! Alla verser hamnade visst huller om buller! Ingen fara det fixade knopparna.
Det blev till att att fram sax och klister.
Vi klippte ut alla verser.
Sedan var det bara till att börja pussla.
Klassrummet fylldes av röster som diskuterade, läste, nynnade och sjöng texten. Det var lite klurigt. Tur att vi arbetade i par. När alla verser satt på rätt plats ritade vi några saker som passade till innehållet.
Skulle tro att vi kan Törnrosa-sången nu.