Matematik, motivation och stödmaterial!
Spännande dag med språket i fokus
– Jag hoppas många som är här i dag får modet att våga prova nya saker på sin egen skola, säger Linda Asplund, språkutvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö och en av arrangörerna.
Det var mulet och ganska kyligt i Västra Hamnen då höstens Språkdag för pedagoger gick av stapeln på torsdagen. Men inne i Kockum Fritids lokaler var temperaturen desto högre, nästan 280 pedagoger från Malmös förskolor, grund- och gymnasieskolor hade samlats för att utvecklas, inspireras och lära av varandra. För språkdagen var av och för pedagoger.
– Vi vill vidga det kollegiala lärandet. Vi behöver lära av varandra i hela Malmö stad och inte bara på den egna skolan och då är det här ett bra sätt, säger Linda Asplund.
Bland dagens programpunkter fanns storföreläsningar med Monica Axelsson som är professor tvåspråkhetsforskning på Stockholms universitet och med Ann-Christin Lövstedt från Reading for life om läspedagogik. Förutom storföreläsningarna arrangerades även tolv seminarier där Malmös pedagoger delade med sig av sitt eget arbete. Seminarierna handlade om allt från skolbibliotekens roll för att öka måluppfyllelsen till serietidningar i undervisningen och språkets betydelse i matematiken.
– Det händer så mycket gott ute på skolorna redan och det är viktigt att få sprida det till sina kollegor, säger Christina Hultén, också hon språkutvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö och medarrangör.
En av pedagogerna som höll i en föreläsning för sina kollegor var Christoffer Häll som arbetar som MA/NO-lärare på Kryddgårdsskolan. Hans föreläsning handlade om hur ett flippat klassrum kan göra undervisningen mer lättillgänglig och ge elever och lärare mer tid för samtal och diskussion i klassrummet. Christoffer Häll betonade under sin föreläsning hur de filmade instruktionerna blir tenderar att bli tydligare och utan ”onödigt prat” runt omkring som kan göra det svårt för en person med svenska som andra språk att hänga med. Föreläsningen var konkret med praktiska tips och exempel för att de som lyssnade själva skulle kunna testa.
– Jag gillar när vi pedagoger kan dela med oss av våra erfarenheter. Att få frågan att föreläsa för sina kollegor gör att man tänker till och funderar över sitt eget arbete och det är jättebra. Egentligen borde alla lärare få frågan för det är väldigt utvecklande, säger Christoffer Häll.
Två av deltagarna på språkdagen var Magdalena Cieszynska från Roskilde förskola och Helene Walldow från uteförskolan Stock och sten och de hade stora förhoppningar på Språkdagen.
– Språket är A och O. Har barnen språket på plats så minskar konflikterna, relationerna i barngruppen stärks och då kan de ta till sig kunskaper, säger Magdalena Cieszynska.
– Jag hoppas kunna få lite nya tankar om hur man kan använda språket i förskolan och hur man kan använda det effektivare med yngre barn som har ett annat modersmål, säger Helene Walldov.
Höstens språkdag var den andra i ordningen och intresset bland be inbjudna pedagogerna var stort. Så stort att antalet platser fick utökas med nästan hundra stycken. Trots det tog platserna slut på ett fåtal dagar och alla som ville deltaga kunde inte vara med.
– Vi hoppas kunna anordna en språkdag per termin, särskilt nu när vi ser att efterfrågan är så stor. Så det kommer fler chanser, säger Linda Asplund.
Tips: Monica Axelsson gav under sin föreläsning boktipset ”Flerspråkighet- en forskningsöversikt”. Den finns att ladda ner gratis.
Här kan du ta del av föreläsarnas presentationer från Språkdagen 2014.
Text och foto: Kajsa Sigvardsson, kommunikatör, Grundskoleförvaltningen i Malmö stad.
Missade du något eller vill ta del av något igen? Pedagogisk Inspiration Malmö kommer att samla de Power Point-presentationer som användes under dagen och publicera dem på Pedagog Malmö med tillstånd från föreläsarna.