TAKK som resurs i läs och skrivlärandet

Snart startar kursen TAKK och annan AKK steg 1 som är en del i arbetet med att stärka kunskapen om tillgänglig kommunikation inom Malmö stads Grundskoleförvaltning. I det här inlägget skriver vi om hur handalfabetet kan fungera som ett stöd i läs- och skrivlärandet för många elever. För en del elever uppstår kommunikationshinder i mötet med skolan, då kan TAKK och annan AKK vara en resurs. En del elever har behov av kompletterande kommunikation till det talade språket, andra har behov av ett kommunikationssätt som ett alternativ till det talade språket. 

TAKK

TAKK är stödtecken som används tillsammans med det talade språket, det innebär att när man pratar förtydligar en vissa ord/begrepp med tecken. TAKK kan tillsammans med annan AKK vara ett stöd för att öka delaktighet och tillgänglighet för elever med språkliga och/eller kommunikativa utmaningar. Många elever har i förskolan mött TAKK och annan AKK som en naturlig del i verksamheten, vilket inte är lika vanligt i skolans verksamheter. Det gör att övergången från förskola till förskoleklass kan bli extra sårbar för elever med kommunikativa och språkliga utmaningar.

På torsdag den 23 januari startar kursen TAKK och annan AKK steg 1, där kursdeltagare ges möjlighet att utveckla sitt sätt att kommunicera med stöd av Alternativ Kompletterande Kommunikation.

TAKK som en resurs i läs och skrivlärandet

Utifrån kursdeltagarnas aktiviteter med elever kommer vi på kurstillfällena reflektera tillsammans om hur vi använder och utvecklar vår kommunikation för att möta elevernas behov.

En av aspekterna som lyfts fram i kursen är vikten av att lära sig och använda handalfabetet i användningen av TAKK. Många elever kan uppleva användandet av handalfabetet i läs- och skrivlärandet som hjälpsamt. Genom handalfabetet ges taktil och visuell information som kan kopplas till både ljud och bokstäver. Att ljuda samman ord med stöd av handalfabetet kan vara ett sätt att synliggöra syntesen av bokstäver/ljud, själva sammanljudningen. Det kan även användas för att dela upp ordet i bokstäver/ljud och kan då stärka medvetenheten om ljud och ord.

Händer visar tecknen för bokstäverna s, o, l och a.

Kommunikationshinder i mötet 

Kommunikationshinder uppstår i möten mellan människor. Elever som har utmaningar i att utrycka sig och förstå är beroende av omgivningens förmåga att kompensera för hindren.  En del elever har behov av kompletterande kommunikation till det talade språket, andra har behov av ett kommunikationssätt som ett alternativ till det talade språket.  Vi som skolpersonal har behov av kunskap om hur AKK kan användas utifrån elevgruppens behov för att kunna utforma undervisning och skapa en tillgänglig lärmiljö. 

Kunskap om AKK  

AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation är ett brett begrepp och är ett stöd till språk och kommunikation. I skolan behöver bilder, tecken, multimodala verktyg/kanaler ingå i planeringen och genomförandet av undervisning och andra sociala aktiviteter. AKK är en förutsättning för lärande för många elever. För att skapa möjligheter för kommunikation, socialisering och delaktighet för varje elevs bästa skola behöver vi som skolpersonal bland annat: 

  • utveckla användandet av alternativa och kompletterande kommunikation, AKK.  
  • fortsätta utveckla vår egen kommunikativa kompetens.  
  • fortsätta utveckla våra kommunikationssätt utifrån elev/elevgruppens behov. 

Begreppet AKK inkluderar bland annat TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) och GAKK (grafisk alternativ kompletterande kommunikation.)    

En miljö där bilder, tecken och annan Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en självklarhet ökar möjligheten för en tillgänglig lärmiljö för alla elever.

Du som arbetar inom Grundskoleförvaltningen i Malmö stad och har intresse för TAKK och annan AKK är välkommen att besöka kommunikationswebbplatsen MS AKK och språklig tillgänglighet.  https://cityofmalmo.sharepoint.com/sites/msakkochsprakligtillganglighet/