Taktila teckningar del 2

alt=””
Många inom autismspektrumtillstånd har en annorlunda sinnesbearbetning. Det innebär att sinnena upplevs starkare eller svagare.

Detta kan yttra sig på olika sätt och inom det taktila sinnet kan det handla om att personen dra sig undan beröring,  har en hög eller låg smärt tröskel, undviker vissa material eller vill tvätta händerna omedelbart efter att ha rört vissa material som t.ex. deg, färg eller lera.

Elever ritar figur i vitt pulver.

I workshopen Sockersöta Fingertoppar  fortsätter  vi att utforska teckningen och dess möjligheter. Återigen handlar det om att främmandegöra ett material för att upptäcka nya saker eller hitta ett nytt sätt att uttrycka sig på.

Till workshopen  används socker som ett medium. Sockret kan kännas klibbigt och fastna under fingertopparna, vilket kan upplevas som obehagligt av vissa elever. Därför är det bra att kunna använda handskar.

Elever ritar figur i vitt pulver. Elever ritar figur i vitt pulver.

Elever ritar figur i vitt pulver.

 

Elever ritar figur i vitt pulver.

 

Figur ritad i vitt pulver.

 

Elever ritar figur i vitt pulver.

Här nedan teckningar från elever i årskurs 8

Figur ritad i vitt pulver.

Figur ritad i vitt pulver.

Figur ritad i vitt pulver. Figur ritad i vitt pulver.

 

Elever ritar figur i vitt pulver. Elever ritar figur i vitt pulver.

Figur ritad i vitt pulver.

Den stora finalen!

Elever ritar figur i vitt pulver med huvudet.

 

Se även tidigare inlägg:

Taktila teckningar del 1:https://pedagog.malmo.se/2016/05/10/taktila-teckningar-och-socker-sota-fingertoppar/

Bakade Skulpturer: https://pedagog.malmo.se/2016/05/03/bakade-skulpturer/

Rullande Mattor:  https://pedagog.malmo.se/2016/04/27/rullande-mattor/

Det Taktila Lärande:  https://pedagog.malmo.se/2016/04/19/det-taktila-larandet/