Teaterelever examineras i mindre grupper på takterass

Två lärare står utomhus i jackor och tittar mot varandra och ler.
Anna Arwidson och Malin Brandqvist. Foto: Pelle Jernryd

Tolv beslut har hittills tagits om att ge dispens från de stängda skolorna på gymnasiet och vuxenutbildningen. Avgångselever på estetiska programmet med inriktning teater får komma tillbaka för att spela teater på Malmö latinskolas takterrass. Det är enda sättet att kunna examinera dem.
– När de kom till skolan kysste de marken. Så glada var de, säger läraren Malin Brandqvist.

Regnet hänger i luften när de sex eleverna gör sig redo. De ska spela upp en scen ur en uppsättning som handlar om drogmissbrukande kvinnor på ett behandlingshem. Det är andra dagen den lilla gruppen av elever har fått samlas på skolans takterrass för att göra praktiska moment i undervisningen som inte är möjliga att göra genom nätundervisningen.

Svårt med teater digitalt

Läraren Anna Arwidson förklarar att det totalt är 23 avgångselever som ska få komma tillbaka uppdelade i mindre grupper för att visa upp sina färdigheter. Inte minst vad gäller samarbete.

– Man kan inte spela teater digitalt. Saker som samspel och interaktion försvinner. Att vi får lov att ta in dem så här är avgörande. Det hade inte gått att examinera de två momenten annars, säger läraren Anna Arwidson.

Eleverna har fått försöka göra replikskiften via nätet. Men det har varit svårt. Laggar nätet blir det fördröjning och den viktiga närvarokänslan försvinner så oerhört lätt. Trots kreativa försök har undervisningen via nätet blivit begränsad till att öva repliker och andra förberedande moment.

Slutproduktionerna i stöpet

Tanken innan coronakrisen vände upp och ner på allt var att skolan inför avslutningen skulle arrangera en liten teaterfestival. De sex sista veckorna skulle ägnas åt att förbereda de olika slutproduktionerna. Processen med kontinuerliga repetitioner är en viktig del i elevernas examen.

– Det känns botten att det inte kunde bli så. Det är oerhört tråkigt för eleverna att det blev så här, säger Anna Arwidson.

Samtidigt är både elever och lärare glada över att det ändå gick att hitta en lösning så att mindre grupper kan träffas på skolan och interagera. Lösningen med att vara utomhus kändes logisk för att minska risken för smittspridning.

– Men det blir också en utmaning för eleverna när de agerar. Det är många andra ljud att konkurrera med, säger Malin Brandqvist.

Besvikelse över student

Avgångseleven Anna Klang berättar att det var en stor glädje när hon och klasskompisarna fick reda på att de till viss del skulle få komma tillbaka. Framförallt för att träffa vännerna, men även lärarna igen.

– Och teater via datorn fungerade inte så jättebra. Det är en stor skillnad att få komma och spela mot en annan människa, säger hon.

Det fanns till en början också en besvikelse över att slutproduktionen inte skulle bli av och att studenten inte skulle bli som vanligt.

– Framförallt att vår student inte blir som alla andra brukar vara. Men nu har man vant sig lite vid tanken. Det blir ändå en sista dag tillsammans med vännerna i skolan. En kul sista dag då vi får skrika tillsammans, säger Anna Klang.

Text: Pär Trulsson, Edico

Undantag från stängda skolor
Sedan den 19 mars har elever på har elever på gymnasiet samt studerande inom vuxenutbildningen och Yrkeshögskolan fjärr- och distansundervisning. Folkhälsomyndigheten har öppnat för att vissa undantag kan få göras. Vid Malmös kommunala skolor kan enskilda elever få komma till skolan för att göra prov och examinationer, få hjälp med IT-utrusning och komma i kontakt med elevhälsan. Detta får endast göras om det inte bedöms genomförbart på distans. Därtill kan nämndens ordförande besluta om att ge dispens för att ta in mindre grupper av elever på skolorna. Det sker enbart om moment i undervisningen eller examinationer inte går att göra via fjärr- eller distansundervisning. Upplägget ska också ske på ett sådant sätt så att eventuell smittspridning minimeras.