Hoppa till innehåll
Malmö stad

Pedagog Malmö Pedagog Malmö

  • Tema
    • Organisation och ledarskap
    • Undervisning
    • Forskning
    Flöde
    • Artiklar
    • Bloggposter
    • Poddar
    • Videor
  • Verksamhet
    • Anpassad skola
    • Elevhälsa
    • Fritidshem
    • Förskola
    • Grundskola F-3
    • Grundskola 4-6
    • Grundskola 7-9
    • Gymnasieskola
    • Skolbibliotek
    • Vuxenutbildning
  • Skolämne
    • Bild
    • Engelska
    • Hem- och konsumentkunskap
    • Idrott och hälsa
    • Matematik samt programmering
    • Moderna språk
    • Modersmål och minoritetsspråk
    • Musik
    • NO och teknik
    • Slöjd
    • SO-ämnen
    • Svenska och svenska som andraspråk
    • Teckenspråk för hörande
    • Ämnesövergripande
  • Om oss
    • Rapportserie: Forskning och skolutveckling i samverkan
    • Forskning och skolutveckling
    • Hela Malmö läser
    • Malmö delar - en didaktisk resurs
    • Lathund för skribenter
    • Pedagog Malmö live
    • Om Pedagog Malmö – Inspiration och kollegialt lärande för pedagoger
    • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
    • Skribenter
  1. Hem
  2. Bloggarkiv
  3. Forskning
  • Dilemmaområden och digital kompetens

    I en nyligen publicerad artikel skriver vi om de dilemmaområden som lärare uttrycker att de upplev…

  • Gestaltning som transspråkande resurs 

    Hur kan olika verbala och icke-verbala uttrycksätt samverka i ett transspråkande syfte? I workshop…

  • Språkutveckling genom gestaltning

    Syftet med utvecklingsarbetet, som tar avstamp i workshoppen HÅL som ges av Kreativt Lärcentrum (K…

  • Att använda GeoGebra för att främja matematisk dialog

    Hur kan digitala verktyg användas i matematikundervisningen för att främja kvalitet och inkluderi…

  • Ett första steg mot en transspråkande praktik

    Denna rapport är ett resultat av Pedagogisk inspirations följeforskning av sex grundskolors utveckling av en transspråkande undervisning. Projektet genomfördes av Grundskoleförvaltningen i Malmö stad.

  • Digitalisering + likvärdighet = sant?

    Hur ser relationen mellan digitalisering och likvärdighet ut? Anna-Lena Godhe, professor vid Jönk…

  • Hur kan vi utveckla forskning i samverkan mellan forskare och yrkesverksamma?

    Sedan 2019 har skolförvaltningarna i Malmö stad tillsammans med fakulteten Lärande och samhälle vid Malmö universitet arbetat för att bygga upp en forskningsmiljö i samverkan mellan kommunen och lärosätet.

  • Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande i Malmö stads grundskolor

    Den här rapporten sammanfattar uppdraget och det arbete som genomförts av Pedagogisk inspiration Malmö för att kartlägga och ge insyn i digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande inom grundskoleförvaltningen.

  • Digital kompetens för framtidens demokratiska medborgare

    Demokrati och digital kompetens går hand i hand, visar forskning. Vi har alla ett ansvar för att g…

  • Hur mår våra barn och unga? Förändringar i barns och ungas hälsa över tid: En kunskapsöversikt

    Denna kunskapsöversikt över barns och ungas hälsa har tagits fram av docent Lisa Hellström på Malmö universitet på uppdrag från Pedagogisk inspiration Malmö (PI) och de tre skolförvaltningarna i Malmö stad.

  • ”Att man kan tolka olika” — Ett följeforskningsprojekt om kursen Re:flex

    Denna forskningsrapport är ett resultat av den följeforskning som genomfördes i samband med att G…

  • En tänkande och arbetande konferens

    Lärarnas skolutvecklingskonferens arrangerades för fjärde gången den 23 mars 2023 av Skånes kom…

Föregående Nästa
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Kontakt

GRF Stöd & Utveckling
Pedagogisk Inspiration
Malmö Stad
205 80 Malmö

pedagogmalmo@malmo.se

Blogga hos Pedagog Malmö

Kontakta redaktionen

Så behandlar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse för webbplatsen

Malmö delar - en didaktisk resurs

Cookieinställningar

Följ oss på Facebook