AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Trädord
I årstidstemat har vi arbetat med träd på olika sätt. Vi har bland annat arbetat med årstidernas skiftningar genom att följa äppelträdets förändring under året.
Idag arbetade vi med trädets delar.
Rot kände vi igen efter att ha arbetat med blomman. Blad var också bekant. Krona och stam var nya ord för de flesta. Dagens uppgift var att i par skapa ett träd och visa vad de olika delarna heter.
Vi pratade om orden och gick tillsammans, på mattan, igenom uppgiften, steg för steg.
Materialet framdukat på mattan.
Först fördela arbetet. Om en arbetar och de andra tittar på blir det inget samarbete.
Det var roligt att höra barnen använda de aktuella orden i arbetet.
”Nu klipper jag ut kronan.”
”Jag är klar med stammen nu.”
Vi avslutade passet med att återkoppla till lektionens träna-moln. Alla var överens om att vi hade tränat på trädord.
Denna uppgift hade ett tydligt språkmål, d.v.s. att lära sig vad trädets delar heter. I uppgiften utvecklades också förmågan att ta emot instruktioner och samarbetsförmågan.
Vi samlar alla begrepp från våra teman, i boken ”Mina viktiga ord”.
Idag var det dags att ta fram ”Mina viktiga ord” och dokumentera träd-orden i den.
Vi repeterade orden tillsammans och ritade en bild på tavlan. Sedan var det fritt fram att använda sig av den när man skulle klistra in orden i sin bok.
Vissa ville göra det helt utan hjälp medan andra behövde stödet av bild och ord på tavlan.
I denna uppgift tränar vi även på att skapa struktur i arbetet. Alla bilder i en spalt och orden i en annan.
Text: Anna Duncanson
Bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson