Tre religioner – Kristendomen

Teckningar av Adam och Eva uppsatta på vägg.

Förra veckan startade vi upp vårt religionstema – Ett barn är fött. Vi ska lära oss om de tre stora världsreligionerna; Kristendomen, Islam och Judendomen. Enligt Cirkelmodellen kombinerar vi kunskapskraven i religion med genren beskrivande text (Sva).

Bilder på tre heliga byggnader och symboler för tre religioner.

Eftersom julen står för dörren passade det bra att starta upp med Kristendomen.

Text om religion.

Enligt Cirkelmodellen startade vi upp med att inventera elevernas kunskaper. Vad vet vi om religion?

Frågor om religion uppsatta på vägg.

I par fick barnen ställa frågor. Vad vill vi veta om religion?

Handskriven text om religion.

Religion är inte alltid så lätt att definiera. Tillsammans gjorde vi ett försök.

Text om Adam och Eva.

Berättelser ur Bibeln.

Teckningar av Adam och Eva uppsatta på vägg.

Adam och Eva

Högläsning – parläsning – bilduppgift.

Tecknad orm och äpple.Papper där elev har fyllt i svar på frågor.Skapelseberättelsen

Högläsning – film – gemensam text.
Olika begrepp i tabell.

Efter olika input under veckan gjorde vi en sex-fältare tillsammans med barnen. Vi la ut den på elevbloggen  så att var och en kunde träna hemma. I torsdags skrev vi en gemensam faktatext utifrån sex-fältaren. Detta var en förberedelse inför fredagens bedömningsuppgift.

Två lärare i tomteluvor.

På fredagen var det så dags att skriva en faktatext om Kristendomen, på egen hand. Ena gruppen i klassrummet med datorer. Andra gruppen bakade pepparkakor med Alma och Mile. Efter lunch skiftade vi.

CD-spelare.

Julmusik och grytlappar.Pepparkaksdeg.

Alla fick en klump pepparkaksdeg.

Kavel.

Kavla, kavla.

Pepparkaksformar.

Trycka, trycka.

Pepparkakor.

Stora och små.

Elev bakar.

Så uppskattat av barnen.

Elev kavlar pepparkaksdeg. Elev bakar pepparkakor.

Elev bakar pepparkakor.

Elev bakar pepparkakor.

Elev bakar pepparkakor.

Elev bakar pepparkakor.

Elev och pedagog bakar pepparkakor.

Elev skriver på uppfälld laptop.

Under tiden lyste flitens lampa i klassrummet. Barnen vet hur en faktatext är uppbyggd. Med stöd av sex-fältaren var strukturen självklar. Dessutom hade vi skrivit gemensamt, dagen innan. Återigen enligt Cirkelmodellen.

Elev skriver på uppfälld laptop.

Vilket fantastiskt jobb.

Text om kristendom.Text om kristendom.

Efter jul ska vi lära oss mer om Islam och Judendomen.

 

Text och bild: Katharina Olofsson