Utflykt med tydliga mål – Torna Hällestad

Barn sitter på jättestort fallet träd.

Två veckor senare vågade vi oss ut i naturen igen. Denna gång gick färden till Torna Hällestad. Med koppling till Haväng var målen tydliga denna gång.

Mål nedskrivna på tavla.

Dagen innan aktualiserade vi våra fem utflyktsregler som vi gemensamt kom fram till efter förra utflykten.

  • vi ska hålla oss till gruppen
  • vi ska låta djuren vara ifred
  • vi ska lyssna på instruktioner
  • vi ska följa instruktioner
  • vi ska slänga skräpet i papperskorgen eller ta det med oss

Regler för utflykt och teckning i häfte.

Var och en fick dokumentera i Min bok samt rita och måla hur de trodde det skulle se ut i Trollskogen.
Regler för utflykt.

Klart som korvspad!

"Dramaten-väska" i svart och vitt.

Dagen var kommen – Dramaten var packad.

Anteckningar på en whiteboard.

Målet för utflykten var nu att kunna FÖLJA våra fem gemensamma utflyktsregler.

Barngrupp samlas hos pedagog.

Uppställda snyggt och fint i väntan på bussen som skulle avgå 8.30.

Barngrupp samlas hos pedagog.

Klockan 8.40 stod vi fortfarande ganska fint och väntade.

Barngrupp samlas hos pedagog.

Klockan 8.45 organiserade Alma bollkast i ring för att fördriva tiden på ett positivt sätt.

Urtavla.

Och DÄR avgick bussen.

Elever åker buss.

Alla fastspända och redo för avfärd.

Bussäte.

Alla stolar var uppfällda enligt instruktion.Barn i bussen.

Glada och förväntansfulla. Fröken: ”Jag har aldrig varit i skogen.”

Barn i bussen.

Pedagoger och barn håller hand i skogen.

Vi slog läger i en gemensam cirkel.

Barn vinkar i skogen.

Alla som var säkra på våra fem utflyktsregler, visade det genom att räcka upp fem fingrar.

Pedagog och barn i skogen.

Tydliga instruktioner om var gränserna gick. Allt för att kunna ge barnen frihet i leken.

Elev äter mellanmål.

Först en liten fika.

Elev äter mellanmål.

Sularpsfarmen gav mersmak.
Elev äter mellanmål.

 

Elever på väg ut i skogen.

Gemensam promenad i området.

Stenar och andra detaljer i naturen.

Oj, vad vi hittade saker.Trädstammar.

Naturen är fantastisk.

Spillning

Inga djur i sikte men bajset var mycket intressant.

Elever går över spång. Barn klättrar i träd.

Varsågoda och lek, bygg, klättra och framförallt njut av dagen!

Elever klättrar på rotvälta.

Fem killar i ett rotsystem.

Pedagog med barn i skogen.

Fyra flickor och fröken Anna.

Elev på fallet träd. Elev högt upp på backe. Ull på pinne.

Detta var allt vi såg av får denna gång. En liten ulltuss.
Elev håller upp stor trädgren. Elev håller upp stock. Elev i skogen. Elever framför koja.

Stolta över sitt bygge.

Stengärde.Två elever äter mellis.

Pannkakor till alla.

Barn ligger i lövhög. Trädkoja i skogen. Kvinna i kojan.

Fröken Katharina blev ombedd att krypa in i kojan.

Man och kvinna i skogen.

Fröken Annas pappa Alan kom på besök. Han fick vara med på tjuv och polis.

Hand håller i ägg.

Alan är fågelexpert och kunde berätta för oss att detta var ett duvägg.

Koja i skogen.

Sopkärl.

Allt skräp i soptunnan före hemfärd.

Pedagoger i skogen.

Vilken härlig utflykt det blev idag. Alla ”fröknar” och barn var supernöjda.

Barn sitter på jättestort fallet träd.

Barn står vid bussen ute i skogen.

Bussen kom i god tid. Ingen väntan – bara att stiga på.

Elev vilar i bussäte.

NEEEEEEEJ!!!

Nåja, vad är ett enda nedfällt säte? Våra goa Rosenknoppar gjorde ett fantastiskt jobb med att följa våra fem utflyktsregler. På måndag ska var och en få utvärdera i Min bok. Att arbeta målinriktat även under friare aktiviteter skapar motivation och insikt hos våra elever. Skogen blev idag en pedagogisk lärmiljö – inte bara en lekplats.

 

Text: Katharina Olofsson

Bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson