Utomhuspedagogik i ur och skur på Örtagårdsskolan

Elev står på skolgård där andra barn leker.

”Har du dina vantar på dig? Oj, vad det regnar! Kan du ta din kompis i handen är du snäll. Sandaler blir för kallt i januari. Nu får vi räkna så alla är på plats.” Ett ordnat kaos råder på Örtagårdsskolans grundsärskola varje tisdag efter lunch då elever från olika klasser, både från inriktning ämnen och ämnesområden har en gemensam lektion i utomhuspedagogik. 

Tanken kring att starta en grupp i utomhuspedagogik började för 1.5 år sedan. Vi började i liten skala med en grupp på fem elever. Intresset tog sedan fart ordentligt och i samband med vårens antågande anslöt fler och fler till gruppen. Intresset smög sig även över till grundskolan, vad gör dom egentligen där ute? Idag har vi en stor och härlig grupp där femton, ibland tjugo elever, vid varje tillfälle  i ur och skur, i snö och blask och i strålande sol tar sig an utmaningar och visar prov på kunskap vi ibland inte trodde var möjliga.

Hand testar om olika föremål flyter.

Varje lektionstillfälle planeras av ansvarig pedagog för utomhuspedagogiken. En struktur skickas ut till samtliga personal som i förväg kan ta del av planeringen. Ett aktivt  deltagande av alla vuxna krävs för att lektionen ska fungera. Eleverna jobbar ofta i grupper och genomför lektionen utifrån de förutsättningar och behov eleven har.

En lektion kan exempelvis bestå av naturbingo, femkamp, matematiska mätningar, skapande uttrycksformer eller samarbetsövningar som stärker gruppen och övar det sociala samspelet.

Genom att undervisa våra elever i utomhuspedagogik ger vi varje elev möjlighet att utveckla sina olika förmågor, visa sin kunskaper i olika miljöer utanför klassrummet och känna gemenskap – det är tillsammans vi bygger starka elever.

 

Hand bygger torn av trästavar och linjal står bredvid för att mäta hur högt det blir.

Barn tävlar vid orange koner.