Skolverkets Läslistor
Vad är sagoingredienser för något?
Vi tänkte att dagens målmoln nog skulle vara lite klurigt att förstå. Ingredienser vad är det? Inga problem!
”Jo om du ska baka knäckebröd. Då har du ingredienser. Mjöl och frön och sånt. Fantastiska barn! Sedan var det lätt. Ska man baka en tårta behövs också ingredienser, visste någon: Ägg, mjöl, socker, smör och grädde. Vad måste man ha med för att en saga ska bli bra då? Jo, sagoingredienser!
Vi lyssnade på en kort variant på en av sagorna vi arbetat med. Någon grupp fick höra Törnrosa och en annan Askungen. Meningen med att höra en ”gammal” saga var att inte behöva koncentrera sig fullt så mycket på att förstå innehållet som om sagan varit ny för oss.
Efter läsningen repeterade vi betydelsen av ordet sagoingredienser. När vi väl förstått ordet blev det full aktivitet.
Listan blev lång och alla fick med något på listan. Viktigt att alla fick talutrymme.
Så här såg det ut i ett annat rum. Sagoingredienserna sparar vi och plockar fram igen efter lovet.
Efter att ha suttit länge och lyssnat och samtalat var det skönt att få gå och arbeta lite. Dagens uppgift var att skriva och berätta om något från sagan vi läst.
Det är inte länge sedan denna typ av uppgift var svår för många. Nu skriver de allra flesta utan stöd vilket frigör vuxenhjälp åt dem som behöver det.
Underbara upptäckarstavning!
”Det var en gång en prinsessa.”
Stolt över min text!
Här har vi redan börjat nosa på beskrivningar.
Härliga knoppar! Hur långt ska ni nå?
Text: Anna Duncanson
Bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson