![](https://pedagog.malmo.se/app/uploads/2025/01/bild-till-blogg.jpg)
Metoden Teach back för att säkerställa att vi förstår varandra
Jag har tidigare varit inne på skollogopedens roll och arbete i inläggen Logo-vadå för nånting? och En dag hos skollogopeden. Jag har också beskrivit mitt uppdrag i blogginlägget Välkommen in i min vardag som skollogoped på Skola365.
I det här inlägget tänkte jag ge lite mer exempel på arbetsuppgifter som kan ingå i uppdraget som skollogoped. Eftersom vi inte är en lagstadgad profession inom elevhälsan (ännu!) är det fortfarande fritt fram för skolledare och kommuner att själva påverka hur vår kompetens ska utnyttjas inom den enskilda skolan eller kommunen.
Hur uppdraget som skollogoped ser ut skiljer sig ofta en hel del åt om man är anställd inom en kommuns centrala elevhälsa/resursteam eller liknande eller om man, som jag (och de flesta andra skollogopeder inom Malmö Stad), är anställd direkt på en skola och det är det senare som jag utgår från i det här inlägget.
Logopedens utbildning är en fyraårig tvärvetenskaplig utbildning inom språk, psykologi och medicin. Den ger bland annat kunskap inom typisk och avvikande språklig-, kommunikativ-, läs- och skriv-, matematisk-, utvecklingspsykologisk-, social- och emotionell utveckling. Den ger även kunskap om hur utveckling inom dessa områden kan stöttas.
Utöver detta ingår kunskaper kring talstörningar (såsom stamning och motoriska uttalsvårigheter), röstproblem (såsom heshet och rösttrötthet) samt medfödda och förvärvade neurologiska funktionsnedsättningar och skador. Även ätutveckling och ät- och sväljsvårigheter ingår i logopedens kompetens.
En stor del av utbildningen fokuserar på att ge kunskap om utvecklingsbaserade funktionsnedsättningar som kan påverka inlärning och socialt samspel (såsom språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, autismspektrumtillstånd, ADHD, specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt matematiska svårigheter) ur en tvärprofessionell synvinkel.
Efter examen utfärdas legitimation av Socialstyrelsen.
Huvudsakligt uppdrag är att genom ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd få eleverna att utvecklas så långt som är möjligt i relation till läroplanen.
Skollogopedens arbetet utgår från skolans styrdokument men regleras även av Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
I min tjänst utgår jag från den ”omvända behovstriangeln”, d.v.s. mest tid läggs på direktarbete med de elever som har störst stödbehov. Nedan följer exempel på arbetsuppgifter som skollogopeder kan ha på en skola. Men som jag skrev tidigare har skolledning/kommun möjlighet att själva forma innehållet för en skollogopedtjänst.
LEDNING OCH STIMULANS
EXTRA ANPASSNINGAR
SÄRSKILT STÖD
Som med andra tjänster inom skolan få tillkommer en massa andra arbetsuppgifter och här kommer några exempel:
Det här var några exempel på vad en skola kan ha en skollogoped till. Ganska mycket, va? En del kan säkert tänka att mycket överlappar med vad speciallärare och specialpedagoger kan göra och det är absolut ofta så! Däremot betyder inte det att man ska tänka att skollogoped är istället för utan tillsammans med speciallärare/pedagog. Vi har olika kompetenser och allra bäst blir det när vi har ett välfungerande samarbete där vi tillsammans kommer längre än vad vi gjort var för sig!
Arbetar du själv som skollogoped eller har du anställt en skollogoped? Kommentera gärna om denne har annat uppdrag/arbetsuppgifter än de jag gett exempel på!