Nytt på Malmö delar
Vi beskriver – muntligt och skriftligt
Vi utgick från UR:s filmserie Gatsmart och avsnittet om att cykla. Vi samtalade om varför det är viktigt att använda cykelhjälm. Alla barn fick måla sin egen drömhjälm i trafikboken och tillsammans skrev vi en text om varför vi ska använda cykelhjälm.
Idag fortsatte vårt arbete. Vi skulle träna på att beskriva. Då passade det utmärkt att beskriva våra fina drömhjälmar.
Som input såg vi ytterligare en film om hur vi cyklar trafiksäkert.
Filmen och samtalen engagerade våra elever.
Vi pratade igenom lektionens mål – att beskriva.
Vi plockade fram våra trafikböcker. I den dokumenterar vi allt arbete i Trafiktemat.
Först modellerade fröken genom att beskriva sin drömhjälm. Fick barnen en bild av frökens hjälm i sitt huvud?
Alla fick enskilt titta på sin drömhjälm i trafikboken och fundera på hur de skulle beskriva den med ord.
Vi tränade på att beskriva vår hjälm muntligt för en kompis.
Självklart fick vi ha trafikboken framme.
Nu hade barnen tränat flera gånger. I tur och ordning fick de presentera sin drömhjälm för hela gruppen.
Alla ville visa sin bild.
Snygga hjälmar!
Alla fick applåder.
Nästa moment var att beskriva sin hjälm skriftligt. Eftersom vi tränat muntligt en god stund, var barnen väl förberedda för uppgiften. Startmening på tavlan.
Finfint resultat.
Under lektionspasset hade nu ALLA barn varit både muntligt och skriftligt aktiva. Så vill vi ha det.
Stolta och nöjda knoppar och fröknar.
Efter hårt arbete sjönk barnen ner på golvet i olika grupperingar…
…och med olika sysslor.
Snart dags för lunch.
Text och bild: Katharina Olofsson