Vi reser till rymden – en uppstart

Bilder på raketer.

Bilder på rymden.

Vilken spännande start på terminen!

Solsystemet.

När vi kom till skolan i måndags var det mörkt i rummet och vi fick hoppa in i en raket och lyssna på spännande musik. Vi skulle göra en resa i vårt klassrum och vi behövde använda vår fantasi. Vi skulle till rymden! När vi var framme kunde vi se hur fint det kan se ut i rymden. Coola saker!

Mål uppskrivet på tavla.

Tillbaka i  klassrummet fick vi veta vad som var målet för dagens lektion. Vi gjorde en EPA om vad vi visste om rymden.

Text om rymden.

Vi visste redan massor! Vi skrev en gemensam text där vi samlade våra kunskaper.

Bilder på rymden på skärm.

Många intressanta ord dök upp och vi var tvungna att leta upp många olika bilder på internet. Hur ser vårt solsystem ut? Vad är egentligen en planet?Elever skriver.

Vi visste redan mycket om rymden och nu ville vi ta reda på mer.

Elev skriver frågor om rymden.

Vi skrev ner våra frågor.

Frågor om rymden på vägg.

Dessa frågor sitter nu uppe på väggarna i våra klassrum. Vi vill ha svar på dem innan temat är slut. Hela temat är uppbyggt enligt cirkelmodellen. I cirkelmodellens fas 1 tar vi reda på elevernas förkunskaper, samlar kunskaper om ämnesområdet och undersöker svåra ord.

Efter maten fick vi nya böcker som vi ska samla vårt Rymden-arbete i. Vi började att göra en fin framsida till vår bok.

Instruktioner på tavla.

Att följa instruktioner, muntliga såväl som skriftliga är inte lätt. Vi tränade på att följa ett arbetsschema.

Elever pysslar.

Många moment…
Färglagda bokstäver där det står rymden.

Planera. Hur tätt var bokstäverna tvungna att ligga för att de skulle få plats?

Färglagda bokstäver där det står rymden.

Vi tränar fortfarande på att färglägga snyggt. Att hålla sig innanför linjen kan vara klurigt.

Glitterpennor.

Vem uppfann glitterlim? Det är supersvårt att göra fina figurer. Det är som att limmet lever ett eget liv ibland…

Färglagda bokstäver där det står rymden.

Framsidan klar. Finfint!

Teckningar av rymden.

Ett hav av glittriga rymdenböcker.

Tecknad raket.

Lärarledd bilduppgift klistrades in i fina boken. Även instruktionen fick plats.

Text om rymden.

Idag tog vi fram texten vi skrev i måndags om vad vi redan visste om rymden. Vi högläste den tillsammans och samtalade om innehållet.

Två elever jobbar tillsammans.

Vi läste i par.

Rymdbegrepp på vägg.

Tillsammans tittade vi sedan på texten och hjälptes åt att plocka ut rymden-ord. Vi funderade över om koppla ihop och resa är rymden-ord men i övrigt var vi väldigt överens om vilka ord som fick vara med på vår lista på väggen.

Elev har skrivit rymdbegrepp.

Vi skrev också upp orden i vår Rymden-bok.

Begrepp och bilder från rymden.

Som stöd för minne och förståelse klistrade vi in en bild till varje ord. Tanken är att rymden-ordlistan ska växa under temats gång.

Text: Anna Duncanson och Katharina Olofsson

Bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson