Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Vi tar hjälp av blommor för att träna beskrivningar
Vi sätter ordet i mitten och på varje blomblad fyller vi i våra beskrivningar. Den här gången har vi valt att beskriva vilken kategori ordet tillhör, plats, funktion, hur den låter, hur den känns och utseende. Vi har stödlappar med förklaring, bild och exempel för att komma ihåg vad t.ex. ”funktion” betyder.
Blombladen är små så här gäller det att träna på att plocka ut de allra viktigaste och mest särskiljande dragen vilket kan vara ganska klurigt.
Varför gör vi det här då? Till att börja med så förekommer ”beskriv/beskrivning” på 415 ställen i Lgr 11 så att kunna göra beskrivningar, av olika slag, är viktigt att träna på. Sen fördjupar vi även vår kunskap om orden vi arbetar med. Vi lär oss också nya ord, som att det heter att hästen ”gnäggar”. Vi får också in lite ”metaspråk” – vi pratar om språk. Att kunna beskriva på ett annat sätt kan dessutom vara en viktig strategi att kunna ta till om du saknar ord eller har svårt för att plocka fram orden du kan. Du kan då ha ett sätt att ta till för att förklara vad du menar och kanske kan omgivningen hjälpa dig med vad ordet är. (Ett djur som är långt och smalt och inte har några ben och som väser? Menar du kanske en orm?)
(Bilder i inlägget kommer från Widgit symbolbas, samt Mycutegraphics.com)