![Illustration med figur som håller upp en sköld mot bland annat inkommande mejl och wifi-signaler.](https://pedagog.malmo.se/app/uploads/2025/02/img-0221-scaled.webp)
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
I undervisning använder vi gester, kroppsspråk, konkret material, dramatiseringar och upplevelsebaserade aktiviteter, allt det kan vara exempel på visuellt stöd. Visuellt stöd kan vara ett stöd i sig, men även användas som ett komplement för att förstärka och tydliggöra undervisning.
Genom att kategorisera det visuella stödet utifrån funktion kan vi få syn på vilket stöd som ges. En tankemodell är att dela upp visuellt stöd i
För att få syn på vilken funktion det visuella stödet ger i undervisning och sociala sammanhang kan det vara hjälpsamt att använda denna tankemodell.
Visuellt stöd kan hjälpa eleverna att få struktur, förutsägbarhet och att bli mer självständiga. Ett systematiskt användande underlättar för elever vid övergångar, i rast verksamhet, i undervisning, i sociala aktiviteter tillsammans med skolkamrater och i samtal med elevhälsopersonal.
Just nu genomför vi ett flertal fortbildningsinsatser tillsammans med olika skolor i Malmö stad, där ett av fokusområdena är visuellt stöd. Detta har bidragit till intressanta reflektioner mellan deltagarna och oss om hur vi använder visuellt stöd i våra verksamheter. I fortbildningsinsatserna används tankemodellen att kategorisera visuellt stöd utifrån funktion, vilket har varit till hjälp i synliggörandet av hur visuellt stöd används i verksamheterna.
Vill du eller ni i arbetslaget i Malmö stad få syn på hur ni använder visuellt stöd i er verksamhet finns en film och reflektionsunderlag på kommunikationswebbplatsen MS AKK och språklig tillgänglighet.
Visuellt stöd
TAKK och annan AKK i skolverksamheter (2025-01-08)
TAKK som resurs i läs och skrivlärandet (2025-01-17)
Förutsättningar för en väl fungerande kommunikation (2025-01-24)
Metoden Teach Back för att säkerställa att vi förstår varandra (2025-02-05)
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang (2025-02-12)