Skolverkets Läslistor
VÖL – en arbetsmodell för att träna läsförståelse
En konkret arbetsmodell är VÖL, som med fördel kan användas för att träna läsförståelse av faktatexter.
Barbro Westlund, lektor i läs- och skrivutveckling, presenterar modellen i boken Att undervisa i läsförståelse (2009). Hon beskriver VÖL som en undervisningsmodell där elever får visa hur de kan integrera ny kunskap med sådant de redan vet.
Syftet med modellen är: att
· Att medvetandegöra för eleverna vad de redan Vet om det aktuella ämnet liksom att aktivera och samla gruppens förkunskaper.
· Att ta reda på vad eleverna Önskar lära sig. Vad är de nyfikna på?
· Att sammanfatta vad de har Lärt sig. Här samlas så småningom gruppens svar och lärdom.
Vet |
Önskar veta |
Lärt mig |
Strategi: Eleven funderar på vad hen redan vet. |
Strategi: Eleven ställer frågor som hen önskar få svar på. |
Strategi: I slutet av momentet sammanfattar eleven vad hen har lärt mig. |
I bloggen med följande adress: http://www.lindaellinorelindberg.se/ kan du läsa om VÖL och andra metoder.
Linda Ellinore Lindberg