Låt oss prata om sömn

Person som sover med väckarklocka i förgrunden.
Foto: Colourbox
Låt oss prata om sömn. Det är minst sagt välkänt hur viktig sömnen är för att lära, prestera och må bra.

När vi sover återställs kroppens kemiska balans, vi rensar hjärnan från skräp och vi överför information från korttidsminnet till långtidsminnet. God sömn ger bättre immunförsvar, stabilare humör, längre liv och gör oss till och med snyggare.

Ska jag fortsätta eller är ni övertygade? Troligtvis behöver ni inte höra det här från mig då sömnens fördelar gärna trycks upp vitt och brett i allt från vetenskapliga artiklar till kvällstidningar. Dessutom räcker det med en eller ett par sämre nätter för att själv känna av att sömnbrist inte direkt är en booster för humöret eller prestationsförmågan.

Vi behöver vår sömn

Detta vardagliga som vi ägnar ungefär en tredjedel av vårt liv till är verkligen något som kan ställa till det för oss. Till skillnad från djur, växter och bakterier, som faktiskt också sover i någon mån (ja, också bakterier!), så är människan den stackars varelse som tack vare sin stora hjärna är bäst på att förstöra för sig själv när det kommer till sömnen. Sömnstress är något jag märker både när jag pratar med nära och kära runt omkring mig, i mitt arbete som skolpsykolog och i min roll som läkarstudent. Allra mest märker jag det så klart när jag är sömnbehandlare, vilket är en av mina sysslor, men det är kanske föga förvånande. Sömnstörningar är både en följd av och en orsak till psykisk ohälsa, samtidigt som de också orsakar mycket lidande i sig självt. För om vi sover en tredjedel av tiden blir det snabbt ganska problematiskt om den här tiden i stället för sömn är fylld av oro och ångest kring sömnen.

Rutiner för god sömn

Så varför skriver jag om det här på en pedagogisk blogg? Som skolpsykolog är det nämligen relativt sällan som jag arbetar med sömn hands on, utan detta görs kanske mest frekvent av våra kompetenta skolsköterskor. Vi vet att många ungdomar har svårt att somna på kvällarna och svårt att sedan vakna på morgonen. Förutom att elever som försover sig missar viktig undervisningstid påverkar det också koncentration och inlärningsförmåga. Jag tänker så här, om vi är fler i skolan som har sömnen med som en faktor i barn och ungas lärande och mående är det större chans att vi tillsammans kan göra skillnad. Ha med er sömnen som en frisk- och riskfaktor där den kan vara tecken på ohälsa vi behöver hjälpa med, men också grundproblemet som orsakar ohälsa eller svårigheter med lärande.

Ha med er brist på goda sömnrutiner som en orsak till sömnsvårigheter, men ha också med er sömnstress, upptagenhet kring sömnen som orsak till svårigheter att somna in eller somna om. Det är inte bara elever som har sömnsvårigheter. Jag träffar ofta skolpersonal i mitt arbete som sömnbehandlare. Har du problem med sömnen kan du behöva se över dina rutiner eller till och med söka hjälp för att fungera och må bättre. Särskilt så här inför stundande semestrar och ledighet när vi kanske tänkt att vi ska sova i kapp dom där förlorade timmarna som försvunnit i stressen över att planera lektioner, sätta betyg i tid eller färdigställa pedagogiska kartläggningar. För precis som med andra aspekter av hälsa är det inte vad vi gör ibland utan vad vi gör oftast som spelar roll, och semestern är trots allt även med sommarlovet inräknat i minoritet gentemot vardagen. Din och våra elevers sömn är en faktor väl värd att investera i.

Karin Grumert Sigekrans

Leg. psykolog