Internationellt lärande i praktiken: När Komvux Malmö möter Gran Canaria
Daniella, som är i sin tredje och sista termin, valde att praktisera på en spansk grundskola. Hon beskriver hur hon assisterade sin handledare under lektionerna och särskilt stöttade barn med särskilda behov. En av de mest intressanta delarna av hennes praktik var att skolan undervisade i ”Emotional Education”, ett ämne som inte finns i den svenska skolan. Daniella kände att hon utvecklades mycket i sin yrkesidentitet och fick en djupare förståelse för hur olika pedagogiska metoder kan tillämpas. Hon lärde barnen att spela Kubb som en del av hennes arbete med kursen hälsopedagogik.
Agata, som också är en del av vårt program, berättar om hur hon blev varmt mottagen av lärarna och eleverna på sin praktikplats. Hon upplevde att skolan hade en lugn och trygg atmosfär där barnen var disciplinerade och aktiva. Agata reflekterade över skillnaderna mellan den svenska och spanska skolan, där barnen på Gran Canaria hade en mer lärarstyrd undervisning, men ändå var glada och engagerade. Hennes tid på Gran Canaria har gett henne många nya vänner och minnen som hon ser fram emot att dela med sina klasskamrater.
Sofia, med flera års erfarenhet av arbete med barn, ansökte om att göra sin APL utomlands för att få en unik upplevelse. Hon beskriver hur hon blev välkomnad av sin handledare och fick delta i olika teman, inklusive ett svenskt tema. Sofia imponerades av hur barnen i förskolan hade egna pennskrin och hur de lärde sig att skriva sina namn redan vid 4 års ålder. Hennes praktik gav henne värdefulla insikter om vikten av att vara tydlig och positiv i sin undervisning.
Ayaka, som också deltog i programmet, delade sina upplevelser av att arbeta på en skola där hon fick observera och delta i olika aktiviteter. Hon blev fascinerad av hur lärarna använde kreativa metoder för att engagera barnen. Ayaka reflekterade över hur viktigt det är att skapa en inkluderande miljö där varje barn känner sig värdefullt. Hennes tid på Gran Canaria har inspirerat henne att implementera liknande metoder i sin framtida undervisning.
Våra elevers APL i Gran Canaria varit en otrolig erfarenhet som har berikat deras utbildning och personliga utveckling. De har fått möjlighet att se hur pedagogik kan variera mellan kulturer och har skapat minnen för livet. Vi ser fram emot att planera höstens APL för fler elever.
Vi avslutar med att säga ett stort tack till alla involverade som gjorde detta möjligt, framförallt Erasmus som finansierar projektet och vi ser fram emot att följa våra elevers fortsatta resa inom barn- och fritidsutbildningen!