Vårt AI-arbete på Höjaskolan tar nästa steg

AI-illustration som visar hur Ljubomir Devic håller i en lapp där det står 'AI-enkät'.
Hur kan AI bli en naturlig del av undervisningen? På Höjaskolan undersöker vi frågan med hjälp av en ny enkät för kollegorna på högstadiet.

Efter ett välförtjänt sommarlov har vi på Höjaskolan fått en chans att både andas ut och samla kraft för att fortsätta utveckla vårt AI-arbete. Sommaren har också fungerat som en grotid där tankar och idéer fått mogna.

Nu är jag glad över att kunna presentera ett nytt steg i processen: en AI-enkät som mina kollegor på högstadiet (åk 7–9) får möjlighet att svara på.

Syftet med enkäten är att samla in erfarenheter, tankar och reflektioner kring hur vi kan använda AI på ett klokt och kreativt sätt i undervisningen. Resultaten kommer inte bara att ge en bild av nuläget på vår skola, utan också fungera som grund för att planera nästa fas i vårt arbete.

När enkäten väl genomförts och svaren sammanställts kommer nästa naturliga steg: en ny utvärdering av vårt AI-arbete på Höjaskolan. På så sätt vill vi fortsätta bygga vidare – steg för steg – mot en undervisning där AI blir ett meningsfullt verktyg för både elever och lärare.

Vi är bara i början av en möjligheternas resa där AI inte ersätter oss lärare, utan förstärker vårt arbete och öppnar nya framtida vägar för lärande. Precis som med våra elever handlar det inte om att få färdiga svar – utan om att ställa bättre frågor med rätt tonläge.

Om vi lyckas behålla det mänskliga mötet i centrum och låter AI bli ett stöd snarare än en ersättare, kan vi tillsammans skapa en skola som både speglar samtiden och förbereder eleverna för framtiden. Och kanske är det just där, i samspelet mellan teknik och pedagogik, som AI kan bli vår allra bästa kollega.

Allt detta arbete hade dock inte varit möjligt utan det stöd och den inspiration jag fått under resans gång. Tack vare Mette Mjöberg Tegnanders och Fredrik Thunbergs viktiga insats har mitt AI-material kunnat publiceras på Pedagog Malmö. Med Annika Almers och Lena Winqvists generösa bollande och uppmuntran har övningarna dessutom fått mer färg och spridning via Pedagogisk inspiration – Malmö delar.

Det fantastiska bemötandet jag mött längs vägen – däribland Annika Wibergh, utvecklingsledare och projektledare vid Utvecklingsavdelningen Malmö stad; Karin Ollinen, vetenskaplig utvecklingsledare på Malmö stad; och Anders Carlsson, bibliotekarie på Sofielundsskolan – tillsammans med Höjaskolans rektor Daniel Jeppsson, skolbibliotekarie Bram Bresseleers och bildlärare Rita Theresa D’Agostino – samt deras genuina nyfikenhet på AI i skolan, gör mig helt enkelt AI-rikare i själen.