Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
I resursen Språkutveckling genom ELSA-modellen får pedagoger stöd i att arbeta aktionsforskningsbaserat. Modellen bygger på att arbetslaget identifierar en pedagogisk situation där språkstödet kan utvecklas. Situationen filmas, analyseras och diskuteras med hjälp av ELSA-protokollet, som gör det möjligt att synliggöra både styrkor och utvecklingsområden. Utifrån analysen formuleras nya aktioner i form av förändringar som prövas, följs upp och leder till fördjupad förståelse för hur språket kan integreras i hela verksamheten.
Materialet består av åtta moduler med filmer, tips och mallar som vägleder arbetslaget genom hela processen, från planering till reflektion och vidare utveckling.Syftet är att höja kvaliteten i det språkutvecklande arbetet och skapa ännu bättre förutsättningar för barnens språk, delaktighet och lärande.
På Malmö delar finns fler material som kan inspirera och stärka arbetet med språkutveckling såväl i förskolan som i grundskolan:
Kartläggning – Hitta språket
Ett stödmaterial som hjälper dig att uppmärksamma och följa barns språkutveckling på ett strukturerat sätt. Här finns filmer, exempel och reflektionsfrågor som gör kartläggningen till en naturlig del av det dagliga arbetet.
Språkutveckling – Stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En resurs som visar hur språkutvecklande strategier kan genomsyra undervisningen i alla ämnen och på alla nivåer. Materialet bjuder på teori, praktik och inspiration för ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Tillsammans lyfter dessa resurser språkets centrala roll i lärandet, från de första mötena i förskolan till fortsatt språkutveckling genom hela skoltiden.
Vi önskar er en fin vecka!
Annika och Lena – redaktörer på Malmö delar