Pedagoger i rörelse

Tre personer böjer sig ner över tre vita kärl med naturmaterial i.
I den avslutande rundan berättar deltagarna vad de uppskattat med dagens fortbildningspass kring utomhuspedagogik.

”Bra att få testa aktiviteterna själva först och sen prata om dem tillsammans”

”Svampen som luktade vitlök tyckte jag var kul, visste inte att svampar luktade så”

”Jag tyckte det var spännande att se allt som levde i vattnet”.

Två personer tittar på duken där det ligger olika material.

Det värmer i en naturpedagogs hjärta att höra att man kanske öppnat ögonen för deltagarna att det praktiska och det teoretiska hör samman och framförallt att naturen upplevs som spännande. Denna gång träffar vi studenter som läser en kurs på Malmö Högskola. Alla läser till någon typ av pedagog, mot förskola, skolans tidigare år eller specialpedagogik. När vi sitter i rundan har vi ätit lunch tillsammans och innan dess kommit tillbaka från en vandring fram och tillbaka till Enebacka kärr.

På vägen dit har deltagarna fått göra övningar och sedan reflektera över hur de skulle kunna använda aktiviteterna för sina målgrupper samt vad deras barn skulle ha möjlighet att lära sig av aktiviteterna. Tillsammans  har vi gjort fågelrestauranger och beskrivit föremål i ”hemliga påsar” bara efter att ha känt på dem.
Tre personer böjer sig ner över tre vita kärl med naturmaterial i.
Det blir fina samtal under trädkronorna av det och deltagarna tar mer och mer plats desto längre in i skogen stigen tar oss. Väl framme vid sjön så håvade vi. Vi hittade vattenskorpioner i mängder och förundras över att den andas genom ett rör från rumpan(!).

Nästa gång vi ses ska deltagarna själva ha förberett aktiviteter att göra med de andra i gruppen. Det sista tillfället ska de träffa barn och hålla aktiviteter för dem.