Nytt på Malmö delar
Bedömning talen 11-20
Vi ska kunna avläsa, skriva, storleksordna, bygga med klossar, bygga med pengar och koppla ihop siffror och antal. Därför har vi inför diagnosen tillverkat material för just detta. Uppgifterna är laminerade och vi använder oss av non-permanent-pennor så att vi kan sudda mellan varje barn.
Vi placerade ut olika uppgifter på olika stationer. Barnen roterade sedan på de olika stationerna. Ett upplägg som kräver god struktur.
På denna station ringade vi in största respektive minsta tal i varje rad.
Utifrån talkort byggde vi med pengar, tior och enkronor.
I väntan på fröken-kontroll läste vi tyst vid våra platser. Vi tar vara på varenda minut.
Storleksordna.
Talens grannar.
Bygga med tiotal och ental.
Fröken gick runt, tittade och antecknade.
Avläsa hur mycket pengar.
Avläsa tiotal och ental.
Räkna. Lägga rätt tal till rätt bild.
Diagnosen gav oss och barnen ett kvitto på att de allra flesta hade full koll på talen 11-20. Några få behöver träna mer för att bli säkra. Utifrån detta planerar vi kommande veckas arbetspass i matematik.