Skolverkets Läslistor
Apan ställer grodfrågor
Vi fortsätter att arbeta med grodans näringskedja och grodans livscykel och hur grodor är i allmänhet.
Idag tränade vi på att berätta grodfakta och vi skulle använda frågeapan i det arbetet.
Först behövde vi lite input. Vi såg på några korta filmklipp om grodor i naturen.
Sedan lyssnade vi till högläsning ur en faktabok om grodor.
Vi påminde också varandra om vad våra uppsatta grodbilder berättar för oss.
Sedan var det dags att bli frågeapor. Vi repeterade vem frågeapan är. Det är ju en av våra läsfixare som är väldigt NYFIKEN. När man är nyfiken så ställer man många frågor. Våra frågeapor fick sitta på stolen i ringen. Vi ställde grodfrågor till varandra. Det gav verkligen tillfälle både att träna på att ställa frågor och att repetera vad vi vet om grodor. Att kunna ställa en fråga var lite svårt. Det blev lätt ett påstående.
Men det var roligt att få sitta framför kompisarna. Detta kommer vi snart att träna igen i något annat sammanhang.
Det började krypa i benen så vi fick upp och röra på oss. Små grodorna satt fint. Bättre än vilket midsommarfirande som helst.
I alla våra teman arbetar vi lite extra med nya begrepp. Ett bra sätt att bygga ut ordförrådet. Det är också viktigt att vi använder och förstår de specifika begreppen när vi talar, lyssnar, ser film och läser om t.ex. grodor. Vi pratade om dagens begrepp, ljudade och läste tillsammans.
Dagens viktiga ord.
Bara till att klippa ut och klistra in i ”Våra viktiga ord”.
Nu gällde det bara att kombinera rätt ord och bilder.
Inga problem. Skulle det behövas kunde vi alltid ta hjälp av varandra.