AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Myrans näringskedja
Det är ett svårt ord men med lite hjälp på traven förstod de duktiga knopparna vad det handlade om. De kunde till och med ge exempel på grodans näringskedja.
Vi tittade på några bilder och pratade om vad vi såg.
Eleverna ville gärna berätta vad de såg och vad de visste.
Det var inte svårt att förstå vad en näringskedja är, när vi hade en larv…
… en myra…
… och en fågel.
Vi formulerade tillsammans en kort text som förklarade myrans näringskedja.
Alla elever visade att de förstod. Innan vi gick och arbetade på våra platser fick var och en berätta om myrans näringskedja.
Dokumentation av passets innehåll.
Vi ritade djuren…
… och skrev om näringskedjan.
Idag stod vår gemensamma text på tavlan. Frivilligt att använda den eller att formulera själv. Nästa gång klarar vi uppgiften med lite mindre stöd.
När vi avslutade passet med att titta på målmolnet och summera vad vi lärt oss frågade en klok knopp:
”Vad äter larven?”
Genast hade någon svar på tal och samtalet ledde till att vi kunde bygga ut näringskedjan på båda håll. Härligt!
Idag har alla lärt sig vad en näringskedja är, vi har alla tränat på att berätta om myrans näringskedja, vi har ritat och skrivit gemensamt om detta. Senare i veckan ska vi träna på detta i par och enskilt.
Text och bild: Anna Duncanson