Nytt på Malmö delar
Vi reser till rymden – en uppstart
Vilken spännande start på terminen!
När vi kom till skolan i måndags var det mörkt i rummet och vi fick hoppa in i en raket och lyssna på spännande musik. Vi skulle göra en resa i vårt klassrum och vi behövde använda vår fantasi. Vi skulle till rymden! När vi var framme kunde vi se hur fint det kan se ut i rymden. Coola saker!
Tillbaka i klassrummet fick vi veta vad som var målet för dagens lektion. Vi gjorde en EPA om vad vi visste om rymden.
Vi visste redan massor! Vi skrev en gemensam text där vi samlade våra kunskaper.
Många intressanta ord dök upp och vi var tvungna att leta upp många olika bilder på internet. Hur ser vårt solsystem ut? Vad är egentligen en planet?
Vi visste redan mycket om rymden och nu ville vi ta reda på mer.
Vi skrev ner våra frågor.
Dessa frågor sitter nu uppe på väggarna i våra klassrum. Vi vill ha svar på dem innan temat är slut. Hela temat är uppbyggt enligt cirkelmodellen. I cirkelmodellens fas 1 tar vi reda på elevernas förkunskaper, samlar kunskaper om ämnesområdet och undersöker svåra ord.
Efter maten fick vi nya böcker som vi ska samla vårt Rymden-arbete i. Vi började att göra en fin framsida till vår bok.
Att följa instruktioner, muntliga såväl som skriftliga är inte lätt. Vi tränade på att följa ett arbetsschema.
Planera. Hur tätt var bokstäverna tvungna att ligga för att de skulle få plats?
Vi tränar fortfarande på att färglägga snyggt. Att hålla sig innanför linjen kan vara klurigt.
Vem uppfann glitterlim? Det är supersvårt att göra fina figurer. Det är som att limmet lever ett eget liv ibland…
Framsidan klar. Finfint!
Ett hav av glittriga rymdenböcker.
Lärarledd bilduppgift klistrades in i fina boken. Även instruktionen fick plats.
Idag tog vi fram texten vi skrev i måndags om vad vi redan visste om rymden. Vi högläste den tillsammans och samtalade om innehållet.
Vi läste i par.
Tillsammans tittade vi sedan på texten och hjälptes åt att plocka ut rymden-ord. Vi funderade över om koppla ihop och resa är rymden-ord men i övrigt var vi väldigt överens om vilka ord som fick vara med på vår lista på väggen.
Vi skrev också upp orden i vår Rymden-bok.
Som stöd för minne och förståelse klistrade vi in en bild till varje ord. Tanken är att rymden-ordlistan ska växa under temats gång.
Text: Anna Duncanson och Katharina Olofsson
Bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson