Matematik, motivation och stödmaterial!
Tankar från Lärarnas ForskningsKonferens
Jag besökte, tillsammans med kollegor från PI och MAH Lärarnas Forskningskonferens (LFK) i Stockholm under lovet vecka 44. LFK anordnas årligen av STLS (Stockholm Teaching and Learning Studies) och alltid på tisdagen vecka 44. Inom STLS kan skolor och/eller lärare ansöka om stöd för att bedriva forskningsprojekt. Man får då hjälp av forskare, doktorander, licentiander och varandra. LFK är lärarnas och forskarnas chans att berätta och visa vad man gjort. Detta gjorde konferensen till en skön mix av lärare och forskare där forskarna ”tvingas” bli praxisnära och där lärarna har en chans att lyfta sig ett snäpp. Mycket intressant koncept, dessutom lyckat (och gratis).
Jag följde ett mattespår under dagen och fick bland annat lyssna på resultaten från Werner Gerholms lic-avhandling ”Matematiskt begåvade ungdomars motivation och erfarenheter av utvecklande verksamheter”. Det var mycket intressant (följ gärna länken för att läsa hela avhandlingen). Det var alltså inte bara Learning Study-projekt som presenterades även om tonvikten låg på det.
Jag hoppas att vi kan åka nästa år men hoppas ännu mer att vi kan göra något liknande i Malmö.
Inom AGVF har vi kommit igång lite med Learning Study. Vi har varit några som gått en kurs på PI (med Anna Wernberg) och några första försök görs nu på skolorna (bl.a Borgar, Latin och Petri). Det hade varit fräckt med en konferens där detta kan presenteras för en större publik.
Text: Jonas Dahl