Bin i undervisningen – Mål 15 Ekosystem och biologisk mångfald

alt=””

Så, från och med nu är vi igång med bloggen för alla som vill dela med sig av erfarenheter och inspiration från sin verksamhet kopplad till hållbar utveckling. Välkommen att dela med dig!

Jag skulle bara vilja dela med er något som berörde mig förra veckan.  En grupp treor från Kryddgårdsskolan skulle få lyssna hur niorna på Apelgårdsskolan arbetat med biodling i undervisningen, jag fick hänga på dem. (Fredrik har skrivit fint om detta på Pedagog Malmö redan).

På plats möter jag lärarna Katarina och Senad. En av eleverna från nian är också med. Precis när trion från Apelgårdsskolan ska börja presentera för de förväntansfulla treorna från grannskolan börjar tekniken strula och länken mellan kamera och dator slutar funka. Kryddgårdsskolans lärare griper proffsigt ögonblicket och fångar de förväntansfulla och koncentrerade treorna kring ett gemensamt samtal om aktiviteter under skoldagen. Jag inser snabbt att detta inte är tillfället att fortsätta sitta tillbakalutad i stolen utan griper mobilen och lyckas koppla ihop den med Katarinas dator i klassrummet.

Globala målet 15: ekosystem och biologisk mångfald.

Ett, tu tre…I nästa ögonblick står jag på taket på skolan. Här står nämligen bikuporna. Katarinas och Senad tittar in i mobilens kamera och berättar om bisamhället för klassen. Från mobilens högtalare hör vi då och då från klassrummet: ”Ohhh, woooow!”

Plötsligt hoppar Senad till och utbrister: ”Där är hon”. Nu har vi hittat drottningen. Den har en röd prick på ryggen. ”Ser ni drottningen” frågar Senad. Ett unisont JAAA!!, hörs från luren.

Genom att sända live från taket rakt in i klassrummet där eleverna sitter tror jag vi skapade ett intresse för bi, småkryp och ekosystem. Kanske ett bra sätt att närma sig småkryp på? Självklart hade det varit häftigt för eleverna att själva få hålla ett bi eller själv söka efter drottningen. Det får bli ett annat tillfälle. Innan treorna knatade tillbaka till skolan lovade de att komma tillbaka i vår igen.

Är du sugen på att undervisa med lite bi-hjälp? Birger har publicerat ett arbetsområde om Bin i Malmö Delar. Där beskriver han sin planering och föreslår kopplingar till det globala hållbarhetsmålet nr 15: Ekosystem och biologisk mångfald.  Lycka till!