AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Skrämmande goda mackor
Välkomna! Vad roligt att ni är här på hemkunskapen idag! Självklara ord och ett bemötande av värme, glädje, inspiration, gedigen kunskap om alla elevers olikheter, behov och styrkor som inte behöver väntas på att bli lyfta när steget tas över tröskeln till Örtagårdsskolans hemkunskapssal, där möjligheter får ta plats och hinder ses som utmaningar att bemästra.
”Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper…. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar tilltron till sin egen förmåga och kreativitet vid matlagning … Därigenom ska elevernas förmåga att ta egna initiativ uppmuntras.” Lgr11
Om Majsan Lundahl lärare i hem och konsumentkunskap på Örtagårdsskolan skulle formulera läroplanens ord skulle det kunna låta ungefär såhär. ”När du som elev kommer till min lektion är funktionsvariationer inte ett hinder, det är genom olikheter vi växer och utvecklas. Du ska få en sinnesupplevelse utöver det vanliga och när du sedan lämnar min sal ska du känna dig som den mästerkock du är och besitta de kunskaper just du behöver för att utvecklas. Om du som elev lämnar mitt klassrum med utvecklade förmågor så har jag gjort mitt jobb, men om du lämnar mitt klassrum och vet att du är älskad och accepterad för den du är då har jag nått mitt mål.
…Och den känslan kan Majsan som ingen annan få varje elev att känna, då är ordet funktionsvariation bara en term som inte säger något om dig som människa utan ett ord som säger – okej vi har alla olika sätt att vara fantastiska på.
… Dagens lektion för de yngre eleverna inriktning ämnesområden är läskig, spännande och traditionsenlig. Halloween bjuder på farligt goda mostermackor. En 90 minuters lång lektion kring en macka, är det möjligt? Såklart att det är. Först noga genomgång av råvarorna, eleverna utmanas att komma på alla ämnesspecifika begrepp, lukta och känna och hur tecknar man nu morot igen? Sedan säkerhetsreglerna – kniven endast vid skärbrädan, försök att inte äta upp alla råvarorna före lektionsstart och endast porslinet behöver diskas – inte hela eleven.
Väl igång rasslar det ämnesövergripande arbetet på. Tänk alla ord som finns i ett kök, ett recept ska tydas och det ska räknas ut hur många läskiga monstertänder som kan skäras ut av en morotsskiva. Vad är en halv skiva och hur många ögon har ett monster? Vilken färg har gräslök och vilken frisyr ska monstret ha? Långt, kort eller snagg? För att inte tala om alla sånger som handlar om mat man kan tralla på under arbetets gång … ”här dansar herr gurka” och ”jag vill ha munkar med hål i ” eller ”varmkorv boggie ”….
Som om tiden stod stilla är sedan monstren färdiga för intag. De smakar ljuvligt och tänk så mycket roligare det är att äta en monsternäsa istället för en vanlig vindruva. Atmosfären runt bordet är mysig, spännande och trevlig på samma gång.
Förberedelser, genomförande, mätta magar och nu efterarbete. Hela processen är viktig, inga steg får förglömmas. Alla är viktiga och för en del är diskningen lektionens höjdpunkt. Att få känna det ljumna vattnet mellan fingrarna och dofta på diskmedlets annorlunda arom och se de vackra bubblorna anta regnbågens skiftningar. Att diska kan vara mycket mer fantastiskt för ett barn än för oss vuxna, där jag i alla fall inte blir lika inspirerad av att stå vid en diskbalja – kanske vi har något att lära av våra elever?
Majsan sammanfattar lektionen och konstaterar att detta var halloweens sista lektion, nu är det dags att invänta nästa högtid i temat traditioner – julen står snart på vänt och innan vi vet ordet av så doftar det pepparkakor i hela skolan och nynnas på ”nu är det jul igen…” även om jag nog behåller den mysiga känslan av höst någon månad till…