Dilek Bür är en av pedagogerna som satt ihop en liten utställning som fanns i "avokadohuset" under sommaren. Foto: Dahlia Naji

Barnens intresse driver undervisningen

Vad händer när barnens intressen ligger till grund för undervisningen på en förskola? Sedan något år tillbaka har barnens intresse för tåg drivit undervisningen på förskolan Dekanen.

På förskolan Dekanen har pedagogerna blivit bättre på att planera undervisningen utifrån barnens delaktighet, och nyckeln är att tidigt tänka på vad ett projekt ska mynna ut i.
– Tänker man så så händer mycket med undervisningen, nu ser jag mer långsiktigt på vad jag gör. Jag har tänkt ut mina mål redan från start och försöker baka in barnens delaktighet längs hela vägen, säger pedagogen Dilek Bür.

Sedan något år tillbaka har barnens intresse för tåg drivit undervisningen på förskolan Dekanen. Det var på det spåret som barnens intresse tog en avstickare när de föll för Glasvasen, det gröna huset i närheten av centralstationen. Dilek Bür är pedagog på förskolan Dekanen och är den som nu ordnat en utställning om arbetet med huset de döpt om till “avokadohuset” vid centralstationen. Men allt började egentligen för ungefär tre år sedan.
– Det var klart att vi gjorde saker förut också, men sen gick jag BDU-kursen, Barns delaktighet och utforskande med Per Dahlbeck och Ingrid Bogren. Och då hände någonting, vi började titta mer på hur vi kan jobba projektbaserat med barnen och göra dem mer delaktiga i undervisningen.

Läs mer: BDU-podden, avsnitt 1

Repeterar för att hitta barnens intressen

När Dilek och kollegorna på förskolan Dekanen skulle ta reda på vad barnen var särskilt intresserade av såg de till att ofta reflektera tillsammans med barnen. De pratade om vad de gjort under en dag, repeterade och lät många barn komma till tals.
– Vi använder de många verktyg vi har tillgång till, vi dokumenterar vad vi gör och sen är det bara att upprepa det med dem. Det är jätteviktigt, så att de får fördjupa sig, säger hon.
Det, i kombination med att verkligen vara lyhörda och vara uppmärksamma på hur barnen reagerar på saker, är nyckeln för att hitta deras intressen. När de förstått att tåget var en het kandidat tog de barnen på utflykt till tågstationen. Då beskriver Dilek Bür att de hörde barnen på ett helt nytt sätt.

– Det var bara ”hej tåget” och ”hejdå tåget”, och tänk att vi knappt hade hört vissa prata förut! Vi fick bekräftat att vi hittat rätt, säger hon. Under kommande tid fick barnen jobba med olika moment kopplade till tåg.

Läs mer: Intresset styr material och miljö

Undervisningen skiftade fokus

Förra året gick det under temat kraft och rörelse, och under våren beskriver Dilek att de gått in på en mer faktabaserad undervisning när de pratat om till exempel vad som skiljer ett pågatåg från ett öresundståg. Det passade perfekt att knyta ihop med förskolans övergripande tema som varit hållbar utveckling. Barnen Dilek jobbade med var på både stationen Triangeln och centralstationen. Där utvecklades tåg-temat till något helt annat när barnens intresse skiftade.
– Vi gick förbi det här gröna huset och ett av barnen började kalla det avokadohuset, säger hon.
Huset heter egentligen Glasvasen och är ett hus med böljande former och gröna nyanser vid centralstationen i Malmö.
– Jag vill alltid uppmuntra barnen och så är nog mina kollegor också. De måste få utforska innan de blir rättade, så vi stämde in och sa också ”hej avokadohuset!” Det var avokadohuset redan från början för det var så originellt!, säger Dilek Bür.
Dagen efter sa barnen att de ville bygga avokadohuset. Dilek beskriver att deras fokus och engagemang var det som drev utforskandet helt. De tittade på bilder de tagit på huset, de gick igenom färgerna och beskrev hur det såg ut tillsammans.
– De blev så engagerade, jag kunde inte tro mina ögon!, säger Dilek Bür och skrattar. 

Läs mer: Så blev barngruppen tryggare med hjälp av struktur

Dilek står framför en byggnad med glasväggar i olika gröna nyanser.
Avokadohuset finns vid Malmö centralstation och heter egentligen Glasvasen. Foto: Dahlia Naji

”Det handlar om mer än bara ett hus”

Dilek beskriver att barnen pratade med varandra om färger, bokstäver och strukturen på byggnaden självständigt. De byggde upp det med hjälp av glasspinnar och när det rasar utmanas de att tänka om och tillsammans med någon vuxen försöka hitta en starkare struktur. När de var på väg till avokadohuset igen utbrister ett barn, “Jag hoppas att avokodohuset inte har rasat!”
Och tanken med att låta intresset för huset ta plats handlar om mer än vikten av deras delaktighet.
– Det är en del av Malmö. Barnen kommer vara de som tar hand om staden sen. Därför är varje fläck viktig. Detta handlar också om hållbarhet. De måste känna sig trygga och glada i sin stad. Därför är det mer än bara ett hus, säger Dilek Bür.